Har denna SQL sats på ett ställe i min kod. Hej. Har du testat att ändra decamalseparator under regionalsettings till punkt? Ulf, Ändra det från ett decimalkomma till en punk och försök importera igen. Eftersom Acces arbetr med dess inställningar kanske den tolkar talet bättre då. Yepp! Det stämmer. Efter ändring till punkt så läggs det in på rätt sätt. eftersom Amerikaner är så arroganta (typ ;o) brukar de per automatik bygga in deras egna supersmarta (tror dem) sätt att hantera allt... det blir probs när man kommer utomlands och då vill hantera vissa uppställningar på annat sätt...Från flyttal till heltal i databasen!!??
Satsen är formaterad att hantera hel och flyttal.
Där %d finns skrivs heltalet ut och där %f finns skrivs flyttalet ut.
Problemet kommer när data skall ner i en Access bas. Allt matas ner men flyttalets decimaltal görs om till heltal. Alltså om SQL uttrycket innehåller talet 21.22 så sparas heltalet 2122 ner til db.
Någon som vet varför?
Jag har valt valuta som datatyp för fältet att ta emot flyttalet.
m_strSQL9.Format("INSERT INTO Booking(RoomCategory,NrOfAdult,NrOfChildren,ExtraBed,BabyCrib,SortOfPayment,CheckInDate,CheckOutDate,Remarks,NrOfNights,PricePerNight,IDGuest)VALUES('" + m_strMotelRoomCategory + "','%d','%d','%d','%d','" + m_strDepositPaidBy + "','" + m_strChkInDate + "','" + m_strChkOutDate + "','" + m_strRemarks + "','%d','%.2f','%d')",m_intNrOfAdults,m_intNrOfChildren,m_intExtraBeds,m_intBabyCribs,m_intNrOfNights,m_fltPricePerNight,m_lIDGuest);Sv: Från flyttal till heltal i databasen!!??
Är inte helt hundra på access, men en idé är :
Titta under nationella inställningar om du verkligen har punkt som decimaltecken
och inte komma.
Hoppas det löser sig.
/UffeSv: Från flyttal till heltal i databasen!!??
Sv: Från flyttal till heltal i databasen!!??
Jag har ett decimalkomma där!
Andreas,
Vart menar du?Sv: Från flyttal till heltal i databasen!!??
Sv: Från flyttal till heltal i databasen!!??
Skall jag tolka detta som att jag inte kan använda min formaterade SQL sträng för svenska förhållande då decimaltecknet är vårt standardsätt att visa decmimaltal men att den däremot fungerar bra mot tex USA marknaden?
Koden är skriven för C++ kod då "format" är hämtad ur klassen CString för att justrt formatera tal till strängar.
Tack Andreas och UlfSv: Från flyttal till heltal i databasen!!??
det man skulle kunna göra är att varje text sträng som du slänger in till dbn och som du vet är tal kan du ju köra en replace komma mot punkt på, jo jag vet det är omständigt, men då slipper man ändra för de svenska intällningarna i Regionala inställningar (Kontrollpanelen).