Frågor om sökfunktion.
Hej. Jag har tänkt ge mig på en för mig stor utmaning. Jag skall försöka bygga en sida åt en kompis företag. Han skulle vilja ha något som man kan likna vid http://www.foretagsfakta.se och http://se.pricerunner.com/
En databas fylld med företag, deras uppgifter, deras artiklar och priser på dem osv. Sedan skall man från siten kunna söka på tex en artikel och få resultatet sorterat på det företaget som har den billigaste artikeln först osv. man skall också kunna sortera på län, kommuner osv.
Grundtänket är att man förutom att hitta ett företag på sidan även skall kunna kolla efter varor/artiklar. Därför liknelsen med pricerunner.
Jag har ju en del ideér på hur jag skall försöka fixa detta, men vad jag undrar är om någon här kanske har erfarenhet av något liknande. Eller om det finns artiklar att läsa. Jag har tittat mycket här på Pellesoft och här finns ju väldigt bra saker. Men det hade vart bra att även höra om någon har erfarenhet eler funderingar.
Sidan skulle jag isåfall bygga i asp och databasen MS SQL server.
Robert
Svara
Sv: Frågor om sökfunktion.
Tung uppgift må jag säga...
Det första jag tycker du skall göra är att sätta dig ner med penna och papper och skriva en specifikation över denna applikation.
Kortfattat:
- Vad är applikationens uppgift?
- Hur skall det lösas?
Vad inte riktigt hur man går tillväga.. men här snackar vi om att antingen fylla i alla företag själv, eller låta företag registrera sig.
Angående varor/produkter så kan väl skapa någon typ av "spindel" som söker efter produkter på ett antal specifika sidor inom ett antal specifika ämnesområden.
Men i övrigt så stiger uppgiften över mina kunskaper.
Svara
Sv: Frågor om sökfunktion.
Jo jag sitter och skissar på relationer osv i databasen i detta läget.
Tanken är att företaget jag gör siten åt skall administrera databasen, alltså fylla i alla företag och deras produkter själva.
Så det kommer att bli mer jobb att bygga själva administrationsverktyget än siten är min gissning.
Ex: Ett företag som skall läggas in i databasen tillhör ett län, en kommun, en bransch. De har dessa etc.. produkter under ect... katgorier och de kostar så och så mycket. Det skall även finnas information om företaget (även den skall kunnas söka på).
Min tanke är att man får dela upp det i olika sökfunktioner. Om man vill endast vill söka efter ett företag, eler alla företag i en bransch, så får man dem listade. Om man sedan vill gå vidare så kan man se uppgifter och produkter på dessa genom att klicka sig fram.
Vill man söka endast på produkter listar man dem i prisordning, och sedan kan man sortera träffarna efter län, kommun, pris osv...
Ja, det är ännu funderingar. Försöker komma på hur man skall göra detta mest logiskt och användarvänligt.
tack för svar./Robert
Svara