Jag har ett problem som uppkom när jag flyttade över ett antal asp-sidor från en dator till en annan, jag använder iis på båda datorerna! Jag använder även DSN-koppling för att nå databasen. Det kan bero på att servern inte hinner öppna din connection eftersom den inte hittar DSN adressen tillräckligt fort. Prova att skapa en DSN-lös connectionsträng så slipper IIS:en jobba så mycket. Givetvis kliar det i huvudet nu och du undrar vad detta betyder. ok, jag tror att jag förstår vad du menar, men får det ändå inte att funka! Du har ju inte angivit någon provider, du har bara pekat ut var din databas finns.Connection?!
Men på den andra datorn så kan jag bara nå databasen ibland, typ 50 % av gångerna som jag anropar databasen så kommer det upp ett felmeddelande "Åtgärden avbröts"!!
Nån som vet vad jag kan ha gjort för fel, om det är nån inställning eller nått?Sv: Connection?!
En DSN-connectionsträng är i stil med
<info>
con.open "dsn=kalle.."
Medan en DSN-lös connectionsträng är
<info>
con.open "provider=sqloledb.."
</info>
Sen om du använder Access så är det bra om du inte använder mappath varje gång man kallar på connectionsträngen för även det tar mycket tid att söka reda på databasen. Skriv istället sökvägen till databasen i klartext.
Enklast är att använda global.asa för att definiera sin connectionsträng vilket medför att du bara deklarerar den en endag gång och likaså inte behöver ändra på varje ställe som du ansluter mot databasen.
Med dessa två pekpinnar i minnet avslastar du den fysiska servern avsevärt och får alltid tag på din connectionsträng oavsett om servern arbetar trögt eller inte i filsystemet.
Lycka tillSv: Connection?!
Jag får följande felmeddelande:
ADODB.Connection (0x800A0E7A)
Det gick inte att hitta den angivna providern. Den kanske inte är ordentligt installerad.
/spec/inc/connection.inc, line 4
Som du ser så använder jag include-filer till alla mina connections med db!
Koden som jag använt ser ut så här:
<code>
Set MinCon = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
Set rs = Server.CreateObject("ADODB.Recordset")
MinCon.Open "provider=C:/Inetpub/wwwroot/Spec/db/spec.mdb"
</code>Sv: Connection?!
För att se hur man skriver OLEDB strängar kan du hitta information på http://www.connectionstrings.com
- M