Hej. Jag håller på med en sökfunktion som söker fakta ur olika tabeller. Sökmotorn har flera olika fäldt och man kan därför göra en ganska exakt sökning, eller välja att söka på ett fritext ord. Hej! Ja browser kommer användas. Tänker du på att spara det i arrayer då kanske eller hur menar du? Hmm. Det verkar ju onödigt att skapa en tabell varje gång. Säg att jag har en tabell som kallas search_results och puttar in data i den från de andra tabellerna vid en sökning. Sedan rensar man bort den datan när ny sökning sker. Verkar det vettigt? ja precis.. i javascript arrayer.. sen är det ju bara att sortera fram och tillbaka hur man vill... typ.. Tobias. Är det pågrund av prestanda som detta borde göras? Jag har ingen riktig koll på hur man skal gå till väga på ett sådant sätt. Vet du vart jag kan läsa om detta? Om det inte är för stora mängder kan du ju ha ett gäng arrays liggande. I tips & tricks exempelvis fylls dessa automatiskt i två nivåer. Men har du väldigt mycket data så kanske det kan vara ide att titta på något som heter ... remote scripting ... där du kan fylla en lista med objekt baserat på tidigare val utan att behöva ladda om sidan för användaren.Kanske en temporär tabell?
Efter en sökning på tex ett fritextord kan man ju få en hel bunt med träffar. jag skulle vilja kunna sortera dessa på tex, kommuner, län, postnummer osv. Allt detta finns med från sökningen.
Vad tror ni om att lägga in sökresultatet (från steg ett, alltså tex fritt sökord) i en temporär tabell. På så vis kan man ju sortera och greja hur mycket som helst ganska enkelt efter en sökning? Det blir väl även lättare att behålla paging på sökresultatet. När man sedan gör en ny sökning i huvudsökmotorn rensas tabelen osv...
Några tankar om detta? Det kanske är "prestanda osmart"? Jag vet faktiskt inte, tycker det verkar smidigt dock.
RobertSv: Kanske en temporär tabell?
Visst kan du göra så men jag skulle nog spara resultatet i Javascript i browsern (om sån används) och sen manipulera ordningen där. Dvs helt utan databas/server kommunikation.
/TobbeSv: Kanske en temporär tabell?
Sv: Kanske en temporär tabell?
Isåfall, vet någon vart jag kan läsa hur man åstadkommer detta?
Hmm. Funderade ett tag till på det och kom på att det antagligen inte funkar. Om en anan användare gör en sökning kommer datan i temptabellen ändras och så blir allt fel....., eller?Sv: Kanske en temporär tabell?
Sv: Kanske en temporär tabell?
Hej igen. Jag labbade vidare och sparade sql satsen i en session istälet. på detta vis kan jag labba och ändra med den och på så sätt sortera sökresultaten. Verkar ju vara en vettig lösning.Sv: Kanske en temporär tabell?
Ps. Att lägga ett recordset i en session rekommenderas inte. Tänk att alla användares sessioner då kan innehålla den datat och mängden blir rätt stor. Du måste vara nogrann med att frigöra den så fort det går i så fall. Serverns internminne fylls rätt fort om det finns lite data och du multiplicerar med antalet samtidiga sessioner.