Vilken databas är egenterligen bäst? Pelle använder SQL-server gissningsvis 2000 okay, jag hade tänk mig att koppla databasen till en vältrafikerad sida, vilket är då det mest kostnadseffektiva alternativet och det bästa (kvalitet går före pris)? SQL-server är mitt svar. Då skulle flertalet troligen rekommendera SQL-server 2000 > <b>okay, jag hade tänk mig att koppla databasen till en vältrafikerad sida, vilket är då det mest kostnadseffektiva alternativet och det bästa (kvalitet går före pris)?</b> > <b>MySQL och SQL server kostar båda pengar att använda på webben.</b> Webbhotell brukar köpa licens för MySQL. > <b>Webbhotell brukar köpa licens för MySQL.</b>Vilken databas skall man använda sig av?!
Vilken skall man använda, MySQL, SQL server, Oracel eller FileMaker???
Vilken använder sig tex pellesoft.se av? och vilken är bäst tilllämpad för att lagra texter, reporage och annonser i?
om svaret nu blir SQL server vilken version skall man då ha för publicering mot webben?
mvh,
Alex
Sv: Vilken databas skall man använda sig av?!
Vad du ska använda beror på hur stor trafik du förväntar dig.
MySQL och SQL server kostar båda pengar att använda på webben.
För mindre appl och hobby funkar Access kanon
Ska du ha stora mängder är nog SQL-server ett bra val. För egen utveckling finns en gratisversion MSDE att tanka ned.
Skriver du på lämpligt sätt kan du utveckla i Access och sedan vid behov flytta över till SQL server.
MySQL är nog ett bra val speciellt om man ämnar placera sina appl. i annat än MS-server.Sv: Vilken databas skall man använda sig av?!
MySQL är nog också bra men det beror även på var du tänker placera applikationen.
Alltså typ av webbserver.Sv: Vilken databas skall man använda sig av?!
Generellt sett så kan man säga att MySQL är väldigt väl anpassad till webbar. Den är liten och enkel och väldigt snabb. Ifall du hade tänkt dig att lagra data i GByte-storlek så rekomenderas nog en komplett SQL-DB, sedan om det är MSSQL, Oracle, DB2 eller något annat spelar nog mindre roll.Sv: Vilken databas skall man använda sig av?!
Var har du fått informationen om att MySQL skulle kosta pengar att använda sig av för webben ifrån?
Enligt <URL:http://www.mysql.com/documentation/mysql/bychapter/manual_Introduction.html#Business_Services_Commercial_licenses> så:
"The MySQL database is released under the GNU General Public License (GPL). This means that the MySQL software can be used free of charge under the GPL. "
[edit]
Läser man vidare på sidan så ser man:
"When you use the MySQL database software in conjunction with a web server, you do not need a commercial license (so long as it is not a product you distribute). This is true even if you run a commercial web server that uses MySQL Server, because you are not distributing any part of the MySQL system. However, in this case we would like you to purchase MySQL support because the MySQL software is helping your enterprise. "
[/edit]Sv: Vilken databas skall man använda sig av?!
https://order.mysql.com/?sub=pg&pg_no=1
De flesta webbhotel tar ut en kostnad för de som vill använda MySQL. De som inte gör det har bakat in detta i grundpriset men har ofta då begränsningar för användande.
"Free use for those who are 100% GPL"
källa http://www.mysql.com/products/licensing.html
Tveksamt om det är GPL om man tar betalt för tjänster med en MySQL databas.
Här finns förhoppningsvis någon som vet svaret om det är helt ok.Sv: Vilken databas skall man använda sig av?!
Så "brukar" är samma sak som att man måste ha en licens? Nej. Anledningen till att webbhotell köper licensen är oftast för att få suppoerten.
> <b>De flesta webbhotel tar ut en kostnad för de som vill använda MySQL. De som inte gör det har bakat in detta i grundpriset men har ofta då begränsningar för användande.</b>
Detta har inget att göra med om du måste ha en licens för MySQL eller inte. Troligtvis ligger den kostnaden i den extra systemadministrationen varje extra tjänst kräver.
> <b>Tveksamt om det är GPL om man tar betalt för tjänster med en MySQL databas.</b>
Du verkar ha missförstått GPL.
> <b>Här finns förhoppningsvis någon som vet svaret om det är helt ok.</b>
Jag tycker att du fick ett väldigt klart och tydligt svar i mitt förra inlägg, men jag återupprepar:
"When you use the MySQL database software in conjunction with a web server, you do not need a commercial license (so long as it is not a product you distribute). This is true even if you run a commercial web server that uses MySQL Server, because you are not distributing any part of the MySQL system.