Hej! Det beror ju helt på vilken typ av förbindelse det är mellan klienten och servern samt hur mycket information som ska utbytas. Det enda sättet är nog att du testar med de förutsättningar du har. ...ponera att jag har exakt samma förutsättningar i båda fallen. Om jag alltså skulle flytta den databas med information som nu finns på en fjärrdatabas (en annan maskin - sql.domänen.se) & istället placera den så att jag kommer åt den via localhost - finns det ngn prestanda att tjäna på detta? <b>Om jag alltså skulle flytta den databas med information som nu finns på en fjärrdatabas (en annan maskin - sql.domänen.se) & istället placera den så att jag kommer åt den via localhost - finns det ngn prestanda att tjäna på detta?<b> ...tack för hjälpen - jag får kolla med webbhotellet vad som gäller & vad de har för fakt a att komma med i detta fallet. Tack iaf ;)MySQL, Connection & Prestanda
Har ngn koll på om det är stor prestandaskillnad mellan att ansluta till en lokal databas
eller alternativt en fjärrdatabas - typ nedanstående 2 exempel:
' För att ansluta till en lokal databas
con.Open "Driver={mySQL};" & _
"Server=MyServerName;" & _
"Option=16834;" & _
"Database=mydb;"
' För att ansluta till en fjärrdatabas
con.Open "Driver={mySQL};" & _
"Server=db1.database.com;" & _
"Port=3306;" & _
"Option=131072;" & _
"Stmt=;" & _
"Database=mydb;" & _
"Uid=myUsername;" & _
"Pwd=myPassword;"Sv: MySQL, Connection & Prestanda
/JohanSv: MySQL, Connection & Prestanda
...med förbindelse mellan klienten & servern - menar du då mellan den klient/server som webbplatsen ligger på & den server databasen ligger på?Sv: MySQL, Connection & Prestanda
Det beror ju på hur snabb förbindelse du har till sql.domänen.se, är förbindelsen snabb och du har hög belastning kan det kanske vara bättre prestanda att ha det på 2 olika maskiner.
<b>...med förbindelse mellan klienten & servern - menar du då mellan den klient/server som webbplatsen ligger på & den server databasen ligger på?</b>
Ja, webservern är klient till databasservern i detta fallet.
/JohanSv: MySQL, Connection & Prestanda