Hur anger man på vilket nummer en MySQL räknare ska starta? Standard är ju 1 men nu sulle jag vilja att den börjar på 5000. För att det ser bättre ut:P Läs här: Ärligt talat så fattar jag inget av det där. Jag hittade faktiskt inget på den länken som visade hur man skulle göra, men jag fick en idé som funkade när jag prövade (kan dock bero på tabelltyp)... Hejange starttal för räknare i mySQL
Sv: ange starttal för räknare i mySQL
nä emn ajg tycker att alla medlemmar på min sida ska ha lika många siffror i sitt id så det är lika svårt för alla att lära sig sitt id om dom vill göra det.Sv: ange starttal för räknare i mySQL
http://www.mysql.com/doc/en/CREATE_TABLE.html
Det står vid auto_increment hur man gör.Sv: ange starttal för räknare i mySQL
Jag har redan skapat tabellen och vill nu ändra kolumnen id som är int, auto incremet så att den startar på 5000. Kan du ge ett exempel på hur den koden skulle se ut?Sv: ange starttal för räknare i mySQL
Sätt in en "dummy-rad" där du sätter id till 5000:
<code>
INSERT INTO tabell(id) VALUES (5000);
</code>
Sedan kan du ta bort raden igen:
<code>
DELETE FROM tabell WHERE id=5000;
</code>
Förhoppningsvis får detta räknaren att initieras till 5001.Sv: ange starttal för räknare i mySQL
Rätt sätt att göra det på är
<code>
CREATE TABLE MinTabell
(ID INT NOT NULL AUTO_INCREMENT,
PRIMARY KEY(ID)) AUTO_INCREMENT=5000;
</code>
Att tänka på är att AUTO_INCREMENT måste komma efter kolumnspecifikationerna.
Detta script skapar tabellen MinTabell med kolumnen ID som är PrimaryKey och ökar med 1 varje gång någon lägger till en rad. Den kommer att starta på 5000.