Hej! Här kommer säkert en dum fråga men... Ifall databas designen är den samma så räcker det troligen med att ha två olika connectionstrings Du kan bli tvungen att skriva om vissa frågor också, då syntaxen skiljer sig något. Dessutom kan du inte nyttja allt godis som finns i SQL Server... :) Som sagt så skiljer sig syntaxen en aning, speciellt om du gör mer komplexa saker. Det räcker med en dubbel join för att du måste gå igenom och ändra paranteser och lite annat. I lindrigaste fall. Så länge du inte gör något avancerat bör Access-SQL fungera mot SQL-Server (Access är lite petigare med syntaxen). Jag bytte enbart kopplingssträngen i en applikation som var gjord för Access för att byta till SQL-Server samt att jag placerade "datuminneslutaren" i en variabel. I Access omges datum med # medans det i SQL-Server ska vara '. Detta fungerade bra, men då använde jag inte några direkt avancerade frågor. Tack skall ni ha för era svar. Då skall det bara vara att börja jobba då.Access och SQL server
Om man vill ha samma källkod(VB) men vill kunna köra mot SQL Server hos vissa kunder men på Access hos andra.
Vad kan man göra då???? Sv: Access och SQL server
Sv: Access och SQL server
Sv: Access och SQL server
Men gör två klasser för db-hanteringen och välj sedan i runtime vilken klass du instantierar beroende på vald db. Så är det ganska snabbt gjort ändå.
Ett förslag bara eftersom jag gjort på samma sätt och det blev ganska behändligt.Sv: Access och SQL server
/JohanSv: Access och SQL server