Vad är bäst att använda? Om en post bara använder Anime och Manga ibland (dvs. kanske inte alltid innehåller information), eller om en post vill kunna hantera flera manga och anime så är det helt klart att du skall ha dom i olika tabeller. Annars kan det vara en smaksak. Som jag har det nu ser det ut såhär:En stor eller flera små?
Håller på med en Anime och Manga sida där kommer jag att ha recensioner på olika animes och mangas sedan kommer man att kunna lämna kommentarer på dom, jag kommer också att ha en nyhetssida där amn akn lämna kommentarer på nyheterna.. nu undrar jag om det är smartare att använda en tabell för manga, en för anime och en för nyheter eller att ha alla i samma.Sv: En stor eller flera små?
Är Anime och Manga fälten relativt stora eller att det kan finnas samma information i Anime och/eller Mange som refererar till olika poster bör du också ha dom i särkild tabell.
Annars kan du ha dom ihop. Då du slipper millisecunden där en join görs...
Men för mig skulle det nog kännas naturligt, om jag förstått det rätt, att ha:
Huvudtabell
Animetabell (flera-1)
Recentionstabell (1-flera)
Kommentartabell (1-flera)
Mangatabell (flera-1)
Recentionstabell (1-flera)
Kommentartabell (1-flera)
Bara mina tankar....Sv: En stor eller flera små?
Använder en tabell för anime, en för manga och en för nyheter
nu ska man kunna lämna kommentarer och det är dom jag funderar på om ska vara i olika tabeller eller i samma.
I nuläget använder jag samma för alla med dom här fälten
ID (postens id)
PostID (samma id som det man kommenterar)
Sektion (nyhet, anime eller manga)
och Titel, meddelande och annat som har med posten att göra
är det här ett bra sätt att ha det uppbyggt på eller borde jag ha olika tabeller för kommentarerna på dom olika kategorierna?