Jag har ett problem. Om användaren inte ska installera något så har du problem!! Vi har ju redan kört på en CD med ASP och en Access databas med hjälp av Dynamic CD som gör CD skivan till en server och användaren behöver bara stoppa in CD'n och köra direkt. Vad gäller just implicit info om .NET hänvisar jag till microsofts hemsida och därunder till t ex technet eller msdn.Databas på CD.
Jag ska lägga en databas på en CD och bygga en applikation som gör att användaren lätt kan hitta den informationen som ligger i databasen.
Användaren ska kunna använda CD direkt utan att behöva installera något.
Eller rättare sagt, han får inte installera något på sin dator.
Kan någon hjälpa mig?Sv: Databas på CD.
Hur ska användaren då kunna köra din applikation??
Om användaren nu ska installera din applikation kan du samtidigt passa på att mata in lite databaslogik i form av databasmotorer, som t ex Access eller liknande.
Många databaser behöver dessutom kunna skriva till databasen för att få det hela att rulla, även om du bara läser (access är just en sådan) och då kommer du inte ens kunna använda en CD som ju inte är skrivbar.
Mitt tips blir därför att du levererar en XML-parser tillsammans med din applikation och databasen i sig kommer enbart att vara ett antal XML-dokument.
Oj, vad lätt detta hade gått med .NET :-)
//Mikael SandSv: Databas på CD.
Alltså inte behöva lägga in några som helst filer på sin dator.
Men då vi vill slippa den vägen så undrarde jag om det inte gick via Visual Basic t.ex.?
Jag skulle vara tacksam över bra länkar till information om .NET.Sv: Databas på CD.
Det är klart att det går med visual basic. Min tanke var enbart att problemet hade varit lättlöst med .NET eftersom datatarnsporteringen mycket enkelt sköts med just XML.
Om du inte har möjlighet att köra med eller mot XML med din installation av Visual Basic rekommenderar jag varmt en Google-sökning på t ex "Visual Basic XML parser". Troligen finns det en hel hög gratis möjligheter att ladda hem.
Min grundtanke med just XML i det hela är ju att själva datahämtningen, som jag förstår av att ni använder CD kommer att vara read only, då kan skötas genom att det som händer helt enkelt är att visual basic läser upp XML-data som om det vore en textfil. De verktyg som VB tillhandahåller handler enbart om vad och hur du ska göra med datat efter uppläsningen från CD:n.
Vid en distribution kommer du heller inte att behöva lägga tilll saker hos användaren utöver det vanliga.
//Mikael Sand