Hej. Jag bygger en databasdriven site som skall innehålla information om företag. Jag använder asp och MS sql server. Siten skall vara helt sökbar genom en sökmotor med ett antal sökfält. Databasen är uppbyggd med företags, bransch, kommun, län tabeller osv. Tekniskt sätt är det inga problem. Du kan t ex se till att excelarket sparas som textfil, eller att du själv skriver ett litet "översättarprogram", som gör det åt dig. Tack för ditt utömmande svar Mikael Sand. Jag skall tänka över detta och prova mig fram. Tillbaka här igen med en följdfråga. Hej!importera excelark till databas??
Till detta kommer ett admin system för att kunna lägga till företag och ändra osv.
Jag har byggt det så att man får fylla formulär när man lägger till företag. Men jag underar om det går att lösa på andra sätt också. Tex om man får ett exelarc av ett företag med deras uppgifter. Skulle man kunna "importera" dem till databasen osv.
Detta är över mitt vetande och det är saker jag endast hört talas om. Därför ställer jag frågan om det alls är möjligt och hur det kanske funkar isådafall.
Mvh//RobertSv: importera excelark till databas??
Problemet ligger i att användarna kan fylla i ett excelark lite som de vill och då har du en defninitiv felkälla eftersom problem då lätt kan uppstå. Min erfarenhet säger mig att det inte spelar någon roll om du ger instruktioner. Felen kommer ändå uppstå, det garanterar jag.
Motmedlem skulle eventuellt vara att skicka ut ett speciellt excelark (eller hel workbook), som du själv utformat för att minimera antalet fel. T ex genom att ha fördefinierat fält och infogat instruktioner i form av kommentarer.
Excelarket är inte en dålig idé dock eftersom användarna själva då kan bestämma när det ska göra arbetet och igenkänningsfaktorn är stor i det att de lättare kan skaffa sig en uppfattning om hur du tänkt dig att uppgifterna ska fyllas i, istället för ett formulär på din sitem som kanske skapar lite förvirring i sitt upplägg eftersom de kanske aldrig varit där förrut.
I valet mellan dessa två hade jag gjort ett formulär att fylla i, utvärderat det med några personer som inte har så mycket datavana som du och OM det är så att någon efterfrågar en möjhet att använda excel så tillmötesgår du detta men först då.
Excel kan som sagt sparas som CSV (kommaseprerad textfil) och denna fil kan med enkelthet via Enterprise Manager importeras i din befintliga databas.
Oj va lång detta ble
//Mikael Sand
"Nu med Ånge™"Sv: importera excelark till databas??
Rent praktiskt, hur gör man i enterprice manager för att importera ett exelarc.
Går det även att lösa webbaserat. Så att användaren inte behöver ha enterprice manager installerat på sin dator, utan att man laddar upp exelarcet till databasen på något vis.
Vet någon vart jag kan läsa om hur dessa saker fungerar?
Från enterprise manager använder du enklast import/export wizard. Den använder DTS till att importera direkt från excel-ark.
För att implementera det på en web-site behöver du veta ganska mycket om sql server. All information du behöver finns på http://msdn.microsoft.com/library
Dessutom behöver du ett bra sätt att ladda upp excel-arken till servern. Det finns färdiga komponenter för det.