Hej! För att ansluta till oracle från vb ser du enklast på: Tack för connectionsträngarna! Kände inte till dom :) Mm, statistik från telefonväxel innehåller rutiner som arbetar med just ett excelark för att fylla och formatera data samt skriva ut. Som jag sa, kanske något att börja med. Ok. Tack för tipset. Kollade busstop men lyckades inte hitta något användbart makro. Förstår vad du menar att jag kan använda selekteringen av datum men jag skulle verkligen behöva något som är så okomplicerat som möjligt eftersom jag behöver det snabbt :).SQLfråga mot Oracle till Excel
Ska ställa en sql fråga mot en oracle databas.
Skulle först behöva veta hur man gör en koppling i VB till databasen.
Sen har jag startdatum/slutdatum i frågan som ska kunna ändras från celler i excel för att sedan få ut resultatet i ett excelblad.
Ser ut så här
(p.startdate between to_date('01.10.2003','dd.mm.yyyy') and to_date('31.10.2003','dd.mm.yyyy') or
p.enddate between to_date('01.10.2003','dd.mm.yyyy') and to_date('31.10.2003','dd.mm.yyyy')
) or
(p.startdate < to_date('01.10.2003','dd.mm.yyyy') and p.enddate > to_date('31.10.2003','dd.mm.yyyy') )
)
Mvh
/AndreasSv: SQLfråga mot Oracle till Excel
http://www.pellesoft.se/login/articles/other/connectionstrings.asp
För att sedan flytta informationen till Excel så får du använda DDE. Med denna anslutning kan du skapa ett exceldokument, och via vb fylla på med data som du har i ditt recordset.
Det finns även ett program där jag från vb arbetar med excel - du finner den via "programbanken" här till vänster och kanske kan få hjälp av.Sv: SQLfråga mot Oracle till Excel
Hittar bara två program i programbanken dock? Statistik från telefonväxel och mailutskick från databas?
Mvh
/AndreasSv: SQLfråga mot Oracle till Excel
Sv: SQLfråga mot Oracle till Excel
Har en färdig sql fråga som plockar rätt data från en databas, behöver bara kunna ändra mellan vilka datum och sen få ut resultatet i ett excelblad :)
Uppskattar ditt tips men behöver detta snabbt och jag hinner tyvärr inte gå igenom busstop :). Hoppas på att någon har en (nästan) färdig lösning :)
Mvh
/Andreas