Hej! <b>strSQL ="SELECT material,tjocklek,plattTyp, datum WHERE datum BETWEEN '#2003-11-01' AND '#2003-11-30'</b> Om det är jämna månader och år det handlar om använder jag ofta funktionerna Year() och Month() som stöds av de flesta SQL-versioner.Söka datum med intervall
Jag har försökt att hitta något bra sätt att söka efter datum med intervall men jag lyckas inte.
Jag har fyra olika saker som jag ska söka efter
material
tjocklek
plattTyp
datum (intervall)
Om jag ställer om databasen så att fältet datum verkligen är ett datum så får jag typ blandnins fel.
Jag har försökt mig på att använda between i SQL satsen.
Lämnar gärna kod men har inte möjlighet till detta nu.
Mvh FreddeSv: Söka datum med intervall
Har du testat att casta om din variabel till datum?
ex cDate("2003-11-24") gör om det till ett giltligt datumformat.
Är det access så vill den ha # runt datum.
Detta är skriver ut huvudet eftersom jag inte kan testköra något på den här datorn.
strSQL ="SELECT material,tjocklek,plattTyp, datum WHERE datum BETWEEN '#2003-11-01' AND '#2003-11-30'
Sen kan det vara så att Datum är ett reserverat ord och att det smäller just av den anledningen. Sätt in [datum] i din selectsats i sådant fall.
Kanske en spark i rätt riktning....
//Anna-Karin Sv: Söka datum med intervall
I Access ska det vara såhär:
strSQL ="SELECT material,tjocklek,plattTyp, datum WHERE datum BETWEEN #2003-11-01# AND #2003-11-30#"
Men eftersom detta handlar om MySQL borde det se ut såhär (om nu between fungerar i mysql):
strSQL ="SELECT material,tjocklek,plattTyp, datum WHERE datum BETWEEN '2003-11-01' AND '2003-11-30'"
<b>Sen kan det vara så att Datum är ett reserverat ord och att det smäller just av den anledningen. Sätt in [datum] i din selectsats i sådant fall.</b>
Datum är inget reserverat ord vad jag känner till, däremot Date.
/JohanSv: Söka datum med intervall
<code>strSQL ="SELECT material,tjocklek,plattTyp, datum WHERE Year(datum) = 2003 AND Month(datum) = 11"
</code>
Mvh, Janne