Problem : Börja med att gå till applikationen på den terminalservern och se hur lång tid det tar att köra programmet där. Kan du då märka att det går lika trögt där så beror det på den servern, och då har du avverkat 1 felsökningsmoment. Tck! Då är problemet sql-servern (eller rättare sagt det interna nätet). För om det går trögt att köra via såväl ts som din klient och du sitter på samma nät - så måste det helt enkelt betyda att sql-servern är överbelastad eller något. Hej igen!Access 2000 i Terminal Server-miljö med SQL 2000 som backend, extremt l
Öppna formulär tar c:a 40 s mot normalt 1-2 s på lokalt nät.
En Access 2000-applikation som frontend i Terminal Server-miljö med SQL 2000 som backend med länkade tabeller. 100 mbps anslutning.
När Access-applikationen körs i ett lokalt nät, mot en sqlserver 2000 går det jättesnabbt att öppna formulär etc, men så fort man länkar tabellerna mot en SQL-server och kör Access 2000-applikationen i en Terminal Service miljö går det extremt långsamt att öppna formulär etc.
Nån som upplevt något liknande?Sv: Access 2000 i Terminal Server-miljö med SQL 2000 som backend, extremt l
Sv: Access 2000 i Terminal Server-miljö med SQL 2000 som backend, extremt l
Jag kan länka mot den aktuella sql-serven på min egen dator där jag kör samma program och får exakt samma svarstider som när jag kör länkade tabeller på serven med en Terminal Service klient.
Några hints?
MVHSv: Access 2000 i Terminal Server-miljö med SQL 2000 som backend, extremt l
använd queryanalyzer och skriv sp_who2 och kör - om det ligger väldigt många anslutningar till databasen kan det vara massa deadlocks och liknande som bromsar prestandan.
Sista testen är att sätta sig på den fysiska sql-servern och köra någon fråga och se vad svarstiderna blir. Får du samma resultat där så är det helt enkelt sql-databasen eller servern som är kärnan till ditt problemSv: Access 2000 i Terminal Server-miljö med SQL 2000 som backend, extremt l
Jag har totalt kört fast och detta måste lösas - jag är desperat.
Att köra frågor lokalt på SQL-servern går snabbt och bra.
Bara köra tex Access på servern (där access-applikationen ligger) går jättesnabbt och bra genom TS, känns nästan som att köra lokalt.
Hur kontrollerar jag om det är det interna nätet som är bottlenecken?
Finns det nåt annat jag kan kontrollera eller utföra?
MVH
camilla