Jag har två tabeller i en mssql databas enligt följande: SELECT OrderID, Produkt, Datum FROM Produkt INNER JOIN Order ON Produkt.OrderId = Order.Id Problemet är att jag inte vill få "OrderId" att listas 2 ggr, vilket det gör med en inner join. Jag känner inte till något "snyggt" sätt att lösa detta på (därmed inte sagt att det inte går...). Jag skulle löst det i presentationen av datat, Om OrderId är samma som för föregående post så läggs det ihop med föregående. Jo det är sant att det går att spara "OrderId" fortlöpande och använda dessa som en "referens". Kruxet är bara att jag vill spara det i "data-layern" istället. Tack för tipset iaf! Vill du absolut göra det kan du titta på Andreas svar i http://www.pellesoft.se/development/forum/view.asp?msgid=83532&forumid=23 Tack! Trodde jag hade letat igenom forumet. Men icke... Nice av dig att leta upp det!sammanfoga kolumner, mssql
Tabell "Order"
Id Datum
----- -------
11 2003-11-20
12 2003-12-01
13 2003-12-02
14 2003-12-03
Tabell "Produkt"
Id OrderId Produkt
----- ------- -------
1 12 Telefon
2 13 Mobil
3 13 Telefon
4 14 Fax
Kolumnen "OrderId" i tabellen "Produkt" relatera till "Id" i tabellen Order.
Jag vill köra en sql fråga som ger följande resultat (eller liknande resultat):
OrderId Produkt Datum
12 Telefon 2003-12-01
13 Mobil, Telefon 2003-12-02
14 Fax 2003-12-03
Problemet är att jag alltså vill sammanfoga de ställen "OrderId" är likadana i tabellen "Produkt"
Tacksam för all hjälp!Sv: sammanfoga kolumner, mssql
/JohanSv: sammanfoga kolumner, mssql
Bakgrunden är att jag har en asp sida som visar order med tillhörande produkter. I fallet med inner join blir det en "dublett" av ordern (information om samma order på två olika ställen)
OrderId: 1
Produkt: telefon
Produkt: mobil
Resultat jag önskar med en sqlsats är
Produkt: telefon, mobil
Visst går det att öppna fler connections mot databasen, men jag vill minimera det till 1 (en) sqlsats.Sv: sammanfoga kolumner, mssql
Sv: sammanfoga kolumner, mssql