Hej! hmmm, hade något liknande problem och då tog jag först och deatachade hela databasen en använde jag sp:n för att attacha en enda fil och attachade bara MDF filen. Din loggfil ökar i takt med insert, update och delete för att kunna göra rollbacks (ångra ändringar). Om du varje natt väljer att köra en backup så rensas även loggfilen i samma veva och ditt problem bör försvinna. Sen att du får deadlocks är ju inte bra, men det är oftast felkodning i respektive program som ställer till detta, eller dina lagrade procedurer. För mig blir inte log-filen mindre vid backup... =( Hej, Hej, Loggfilen blir inte mindre av att man tar backup på den, däremot så trunkeras den så att den inaktiva delen kan återanvändas. För att hålla nere storleken på loggfilen bör man alltså sätta en lagom storlek från början och sedan ta regelbundna backups så ofta att den aldrig behöver växa. Du kan minska storleken på din loggfil genom att först ta backup på den och sedan använda shrink.Stor LDF-fil och felmeddelande
Jag undrar hur jag får ner storleket på LDF-filen på en an mina databaser i SQL-servern..
nu ligger den på 3gig
Jag har testat med att göra backup på den (då blir den runt 80mb) sen tar jag bort
databasen och för en restore... men då blir LDF-filen stor igen... :/
Jag har även testat att köra en shrink.. funkar inte heller... tips?
Sen får jag ett felmeddelande när jag kör en select från min asp-sida, (selectsatsen
funkar att köra från query analyser...
här är felet...
[Microsoft][ODBC SQL Server Driver][SQL Server]Intra-query parallelism caused your server command (process ID #60) to deadlock. Rerun the query without intra-query parallelism by using the query hint option (maxdop 1).
Mvh
Johan.NETSv: Stor LDF-fil och felmeddelande
ska dock inte svära på om det är någon bra lösningen men nått åt det hållet funkade fint för mig ;)Sv: Stor LDF-fil och felmeddelande
Läs mer om deadlocks:
http://www.pellesoft.se/login/articles/article.asp?artid=421Sv: Stor LDF-fil och felmeddelande
är det någon inställning man ska göra när man skapar ett schedule job...?
min backup process ligger under Management -> SQL Server Agent -> Jobs
det är väll rätt?
Mvh
Johan.NETSv: Stor LDF-fil och felmeddelande
Gör först en backup på din databas. välj sedan att göra en "shrink" på din databas. (högerklick på databasen, all acitivites, Shrink Database). Det bör åtgärda problemet.
/BennySv: Stor LDF-fil och felmeddelande
Har det här problemet löst sig? Har råkat ut för något liknande, men det berodde på en öppen transaktion som orsakade att loggen inte trunkerades helt. Om man kör DBCC OPENTRAN kan man se om det finns en gammal öppen transaktion i loggen och agera utifrån det (ta död på den, eller slutföra tran)Sv: Stor LDF-fil och felmeddelande
Dock undrar jag hur din restore-strategi ser ut. Det låter inte som att du tar regelbundna backups på loggen, vilket isf innebär att du inte behöver (åtminstone inte kommer att kunna) göra en point-in-time restore. Om du inte behöver det så kan du helt enkelt sätta databasen i simple recovery mode istället för full. Då trunkeras loggen vid varje checkpoint och du behöver aldrig ta backup på den eller minska den. Nackdelen är som sagt att man enbart kan göra restore till den senaste full eller incremental backupen man har.