Hur redigerar man i en post med ado-kontrollen? Ja, jag tycker också att det borde vara det rätta men det finns ju inte!Funktion edit exsisterar inte hos recordset som tillhör ado kontrollen. Dvs ado.recordset.edit. Iallafall inte på min. Vad ska jag göra för att kunna redigera en post med ado kontrollen? Jag tror att du förväxlar ado kontrollen med den vanliga data1 kontrollen...jag kanske inte ska säga något, jag har inte så bra koll på ämnet så att säga :) Oj, läste vist inte så noga... Jag såg lite kod som jag kännde igen bara :) Det verkar som att jag hittade svaret själv. Jag antar att man inte måste anropa någon .edit eller liknande för att redigera en post utan man bara ändrar .fields och kör .update efter åt. Detta funkar enligt mig men det kanske finns en lösning som är lite mera korrekt?Redigera en post
Om man vill lägga till en post så skriver använder man följande kod.
<code>
rst.AddNew
rst.Fields("Fältnamn") = "Data"
rst.Update
</code>
Men hur gör man om man vill redigera ett specifikt fält i en post? Det finns ju inget rst.edit som det fanns på data1 kontrollen...
/CythSv: Redigera en post
En fråga till:
Om jag vill plocka ut informationen ur den post som jag har valt hur gör jag då? Dvs via kod, utan att jag "länkar" en textbox eller liknande till ado-kontrollen. Om jag vill specifiera vilket fält den ska visa informationen med kod, hur gör jag det?
Hoppas ni förstår min fråga.
Tillägggas kan att jag har MDAC 2.6 och JET 4.0 och Service pack 4.
Tack för svaret
/Johan
PS. har aldrig använt ado-kontrollen så jag vet inte...Sv: Redigera en post
Men jag har en fråga kvar:
Om man vill lirka ut information ur en viss post men inte vill använda flexgrid/textbox eller liknande, hur gör man det? Vilken egenskap håller på datan?
Om jag vill specifiera vilket fält den ska läsa ur, hur gör jag det?
/Cyth