Jag har ett problem i access som ska innehålla information och nyheter. Jag behöver mer än 255 tecken i det som ska matas in. Detta har jag löst genom att skapa en till tabell som får innehålla texten. Hmm... efter ha letat runt verkar det som om PM kan lösa mitt problem. Funkar det inte om du sparar nyheten i formatet PM istället för text. Jo visst men hur ska jag kunna få längden av ett PM fält. Konstigt, med Len(), för mig funkar det bra. Det var problemet med att den tömmer memo fältet när man läst det.Kringgå access-text fält med bara 255tecken?
Jag har alltså tre tabeller.
användare(idanv*nyckel*,namn,datum,passwd)
nyhet(idnyhet*nyckel*,idanv,datum,rubrik)
nyhetstext(idtext*nyckel*,idnnyhet,nyhet)
Problemet uppstår när jag ska hämta ut informationen. Det vore bra om jag kunde slåihop textfälten på en viss idnyhet redan innan jag skriver ut informationen. Är det möjligt? Annars så undrar om det finns ngt annat sätt(jag inser att det går att göra en gräslig lösning med ifsatser i aspkoden)
Om jag kunde skulle jag hellre byta till SQL/mySQL men tyvärr är det inte mitt val. :/Sv: Kringgå access-text fält med bara 255tecken?
Sv: Kringgå access-text fält med bara 255tecken?
Från Access-hjälpen
"PM Längre text eller kombinationer av text och tal."
"Upp till 65 535 tecken. (Om fältet PM har ändrats via DAO och endast text och tal [inte binära data] lagras i det, begränsas storleken på fältet PM av storleken på databasen.) "
//
Janne
[Edit]
Du han svara själv medans jag skrev mitt svar.Sv: Kringgå access-text fält med bara 255tecken?
Len(databas("Nyhet")) funkar inte längre?
Något förslagSv: Kringgå access-text fält med bara 255tecken?
<code>
Sub main()
Dim strPM As String
Dim con As ADODB.Connection
Dim rs As ADODB.Recordset
Set con = New ADODB.Connection
con.ConnectionString = "Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0;Data Source=C:\testDB.mdb;Persist Security Info=False"
con.Open
Set rs = New ADODB.Recordset
rs.Open "Select * from test", con
If Not rs.BOF And Not rs.EOF Then
rs.MoveFirst
Do While Not rs.EOF
Debug.Print Len(rs("valuePM"))
'Testar om det blir någon skillnad att att först överföra
'värden till en sträng-variable men det blir sama resultat.
strPM = rs("valuePM")
Debug.Print Len(strPM)
rs.MoveNext
Loop
End If
rs.Close
con.Close
End Sub
</code>
//
JanneSv: Kringgå access-text fält med bara 255tecken?
Jag tycker inte dig kod borde funka eftersom du läser den två gåner. Kolla i denna tråd för mer info
http://www.pellesoft.se/development/forum/view.asp?msgid=114720&forumid=21&sum=1