Är helt grön vad gäller T-SQL/SQL! Har en tabell med med en kolumn som ska ange ordningen(intOrdning), en kolumn med namnet på en händelse som ska presenteras, ett id(pri.key/räknare), och en kolumn med ett typid som inehåller typen av händelse. Vad jag vill göra är att skifta värdet i fältet "intOrdning" mellan 2 poster, där typen är den samme! Juxet är att intOrdning tillsammans med typid är unika..alltså jag kan/ska jag inte kunna lägga in en etta i kolumn "intOrdning" i post 2! <code> Tack det hjälpte lite grand..så här ser koden ut just nu och funkar inte, inget vidare känns det som. Måste finnas bättre sätt klart, grön på sql som sagt!Hjälp med T-SQL/SQL - krångligt att byta plats på värden i f
id typid intOrdning händelse
--------------------------------------
1 2 1 händelse1
2 2 2 händelse2
3 2 3 händelse3
ps. post = rad
Hur ska jag göra, har hjärnsläpp, måste kunna byta ordning på händelserna! Värden jag har hämtat(som jag kan använda) i min funktion är: id(pri.key) och själva namnet på händelsen.
Hoppas nån har en lösning..Sv: Hjälp med T-SQL/SQL - krångligt att byta plats på värden
update t set intOrdning = case when intOrdning = 1 then 2 else 1 end
where intOrdning in (1,2)
</code>Sv: Hjälp med T-SQL/SQL - krångligt att byta plats på värden
Private Sub btnSave_Click(ByVal sender As System.Object, ByVal e As System.EventArgs) Handles btnSave.Click
Dim mySelectQuery As String = "SELECT intOrdning FROM tblInkHandelseKedjor WHERE intHandelseKedjorID = '" & idToToggle1.ToString() & "'"
Dim myCommand As New SqlCommand(mySelectQuery, conn)
conn.Open()
Dim myReader As SqlDataReader
myReader = myCommand.ExecuteReader()
Dim firstO As String
While myReader.Read()
firstO = myReader.Item(0).ToString
End While
myReader.Close()
conn.Close()
MsgBox(firstO)
Dim mySelectQuery2 As String = "SELECT intOrdning FROM tblInkHandelseKedjor WHERE intHandelseKedjorID = '" & idToToggle2.ToString() & "'"
Dim myCommand2 As New SqlCommand(mySelectQuery2, conn)
conn.Open()
Dim myReader2 As SqlDataReader
myReader2 = myCommand2.ExecuteReader()
Dim secO As String
While myReader2.Read()
secO = myReader2.Item(0).ToString
End While
myReader2.Close()
conn.Close()
MsgBox(secO)
Dim myUpdateStr As String = "UPDATE tblInkHandelseKedjor SET intOrdning = '" & firstO.ToString() & "' WHERE intHandelseKedjorID = '" & idToToggle2.ToString() & "'"
Dim myUpdateStr2 As String = "UPDATE tblInkHandelseKedjor SET intOrdning = '" & secO.ToString() & "' WHERE intHandelseKedjorID = '" & idToToggle1.ToString() & "'"
Dim cmd As New SqlCommand(myUpdateStr, conn)
Dim cmd2 As New SqlCommand(myUpdateStr2, conn)
conn.Open()
Try
cmd.ExecuteNonQuery()
cmd2.ExecuteNonQuery()
Catch ea As SqlException
Throw ea
Finally
conn.Close()
End Try
End Sub