Hej! Det kanske skulel hjälpa oss lite om du kunde visa oss hur din db-struktur ser ut idag och hur sql-frågorna som vill förbättra är formulerade. Ett sätt att öka hastigheten är ju att spara ner tidpunkt och författare för senaste svaret på huvudposten för varje svar som postas. På detta sätt slipper du ju det koplicerade förfarandet att hämta upp denna inforamtion vid varje visning. Som johan säger. Så gör jag på pellesoft för att det skall gå fortare. Antalet läsningar samt datumstämpel på den nyast skrivna inlägget i varje tråd. Dubbellagring skall man inte göra, men i detta fall ökar prestandan på uttagen med flera hundra procent. Tack för svaren!!, nu har jag lite att jobba med... =)Databas struktur i ett Forum
Kan någon hjälpa mig med ett exempel på hur en databas struktur ska se ut
i ett forum... med olika forum, inlägg & svar..
Även hur man gör en bra select...
Har idag ett ganska bra forum... men det börjar gå mycket segt på grund av mycket
data och många användare... så jag vill göra om det lite...
Det som tar tid är ORDER BY Datum... och sedan gör man en sortering / inlägg för
att man vill visa det senaste svaret för varje inlägg..
Jag har databasen i SQL-Server 2000
Kan någon hjälpa mig?... eller har någon ett exempel?
Mvh
Johan.NETSv: Databas struktur i ett Forum
Sv: Databas struktur i ett Forum
/JohanSv: Databas struktur i ett Forum
Dock är viktigt att tänka på att om man tar bort ett inlägg i en tråd, att även minska antalet svar och om inlägget var det senaste - även ändra datumet för senaste postningen.
Alla huvudtrådar har jag parentid = 0 vilket gör att när jag listar samlingarna så letar jag just efter parentid =0 och har det fältet indexerat vilket gör prestandan mycket förmånlig.Sv: Databas struktur i ett Forum
Mvh
Johan