Jag har följande ODBC: connection string till en DBase-databas: Inte vad jag sett. Har du problem med åäö kan du använda ett windows-api som heter OEM2ANSI samt ANSI2OEM för att översätta dessa tecken. Varnar dock för att använda en dbase-databas om du skall köra den på webben eller skriva i den om den ligger på ett nätverk. ODBC:n klarar nämligen inte postlåsning. Finns en DBE som du hittar på systemdokument/servicepack. Jag jobbar väldigt mycket mot dBASE-databaser från VB och har provat allt jag kan hitta i fråga om databasmotorer. Det jag kommit fram till är att DAO version 3.51 ger den bästa funktionaliteten mot dBASE. Läsning, skrivning, postlåsning, memo-fält, SQL, allt fungerar. Man tackar för svaren. Jag skrev "webben", det är där man måste vara uppmärksam. I övrigt går det lysande. Har själv arbetat med VB och dBase i många år.DBase ODBC-connection string
Driver={Microsoft dBASE Driver (*.dbf)};DriverID=277;DBQ=<Filnamn>
Kan man på något sätt ställa vilken tecken uppsättning som finns i DBase-filen?Sv: DBase ODBC-connection string
Sv: DBase ODBC-connection string
Mvh, JanneSv: DBase ODBC-connection string
Jag får väl ta och konvertera manuellt antar jag (ANSI2OEM).Sv: DBase ODBC-connection string