Skapar varje vecka en nya databas med produkter. Finns det något smart sätt att få redan på vilka poster som förändrats mellan två versioner av databasen?? Skapa alltid en till tabell och spara den andra - då kan du enkelt kontrollera förändringar, alternativt skriva en batch som uppdaterar/adderar förändringar och nya istället. Låter klurigt att skjuta sönder en gammal tabell. Jag skulle vilja skapa en ny databas som bara innehåller de records som inte finns eller är olika i de två "riktiga", någon idé? Om du har den gamla och den nya databasen kan du skriva en join mellan två databaser och på så sätt få reda på differenserna. Borde gå såhär även om det inte är så "snyggt":Databas förändringar
Använder VBA i Excel samt Access.
/MiZSv: Databas förändringar
Sv: Databas förändringar
Jag vill inte ändra de "riktiga" databaserna...
/MiZSv: Databas förändringar
select * from [databas1.poster] as d1, [databas2.poster] as d2 ... minns inte syntaxen exakt, har bara sql-server i huvudet för tillfället. Sv: Databas förändringar
SELECT fält1, fält2, fält3 FROM ny_tabell WHERE NOT fält1 & fält2 & fält3 IN(SELECT fält1 & fält2 & fält3 FROM gammal_tabell)
UNION SELECT fält1, fält2, fält3 FROM gammal_tabell WHERE NOT fält1 & fält2 & fält3 IN(SELECT fält1 & fält2 & fält3 FROM ny_tabell)
Om det är i olika databaser kan man göra såhär:
SELECT ... FROM ... IN "C:\min_db.mdb"
/Johan