Hej! Som jag ser det, så finns det både för och nakdelar. Om tabellerna inte har något med varandra att göra tycker jag att de ska ligga i olika databaser, det är ju mer överskådligt så. Stora databaser tar lång tid att läsa över nätverksförbindelser, detta är inget problem i detta fallet, men jag skulle nog delat upp det ändå. Allt som hör ihop ska ligga i samma fil, andra projekt lägger du i egna databaser så att du kan flytta på dem om det skulle vara aktuellt. Tack för svaren!En eller flera databaser?
(Miljö: asp och Access på webbhotell)
Jag undrar om det har någon betydelse om jag lägger upp flera databaser med få tabeller i varje eller om jag samlar många tabeller i samma databas.
Alltså: Jag har flera olika projekt inom min webbplats och har för tillfället delat upp dem i ganska små enheter där jag ibland bara har en en eller två tabeller i varje databas och har alltså ett större antal databaser (det blir på det här sättet lite överskådligare tycker jag).
Vad finns det för för- och nackdelar med detta?
Finns det fördelar med att lägga in flera (icke-relaterade) tabeller i en och samma databas bara för att minska antalet databaser?
Är detta en begriplig fråga?Sv: En eller flera databaser?
Fördel med en enda stor databas, är smidigheten. Det behövs bara en enda connection för allt. Underhåll blir lättare.
Nackdelen är ju, att det blir mindre överskådligt med en enda databas. Om databasen "går sönder"/krachar så mister man allt.
För min del så är det tycke och smak. För hadde jag alltid en massa olika database, men jag har gått över till en enda och det blir bra mycket enklare.Sv: En eller flera databaser?
/JohanSv: En eller flera databaser?
Jag kan göra som jag vill alltså ;)
Det blir kanske till att se över strukturen lite i alla fall, men det är en anna historia.