Har en undran över hur man bäst fixar följande (asp,access): Det låter som du har börjat i fel ände genom att bygga för många tabeller när du kan samla allting i samma. Genom att ha ett extra fält i din tabell som heter catalogid kan du således enkelt plocka ut de menyer du skall ha för en specifik katalog. Ok! Förstår nog inte riktigt vad du menar. (gammal man med full hårdisk;)Tabeller och data
Har 6 olika tabeller/cataloger som länkas till 6 olika menyer. Samtliga skall sedan hämta data ur en och samma tabell/produkter.
Har fått det hela att fungera genom att lägga in 6 kolumner kallade catalog1, catalog2 osv. i tabell/produkter. När jag via en form lägger till data under exv catalog1 registreras detta i rätt kolumn och datan går också att läsa.
Har dock problem med att få till ett adminscript då alla försök använder den catalog/produkter som lades in först. Har ej använt mig av kopplade relationer.
Har också blivit tillsagd att detta är ett mindre bra sätt att lösa problemet, så det vore fint med ett tips om hur det skall göras riktigt.
Häls hazeSv: Tabeller och data
tabell urval
katalogid, produktid
tabell produkt
produktid, produktnamn
När du skall välja ut alla produkter som finns för katalog 2 börjar du med att hämta alla poster som finns för katalogid = 3 , ex
select produktid from urval where katalogid=3
Då får du fram alla produktid som är avsedda att visas för en viss katalog. Men eftersom du vill ha fram namnen så slår vi även mot tabellen produkt.
select produktnamn
from produkt p, urval u
where p.produktid = u.produktid
and katalogid = 3
Hoppas jag är inne på rätt spår, lycka till.Sv: Tabeller och data
Jag antar att du menar att två tabeller skall räcka?
Den första har jag namn catalogs på, den innehåller:
CatalogID (räknare/nyckel)
CatalogName (fylld med data sedan tidigare)
Har nu lagt till en produktID.
Den andra tabellen har (utöver alla vanliga fält med uppgifter):
ProduktID (räknare/nyckel)
CatalogID (fylld med data sedan tidigare)
(har också CatalogID1-2-3-4-5 som jag då skall ta bort?)
Är det rätt so far??
Har testat lite men tror inte jag gör rätt. Förstår inte riktigt hur datan skall hämtas korrect då CatalogID lagras och produktID finns i två versioner..