Någon som har erfarenhet av att ansluta SPCS databas via Codebase motorn. Önskar synpunkter. Codebase fungerar alldeles utmärkt även om jag tycker att deras C++ API är lite knöligt att använda. Codebase kan hantera cdx och mdx index (dock inte samtidigt tror jag) så index i SPCS uppdateras fint.Codebase vs SPCS
/MagnusSv: Codebase vs SPCS
När jag köpte Codebase för nåt år sedan så fungerade den inte på alla SPCS tabeller. Skickade ett exempel till Codebase och fick tillbaka en version som jag inte har haft några problem med.
Dock får man se upp med vad man gör. SPCS databas är inte nån elegant design precis och en massa data ligger duplicerad i flera tabeller. Om man har uppdaterat en tabell så kan det verka som om allt fungerar tills man skall göra bokslut då det kör ihop sig. Om man har använt SPCS ett tag så märker man ju att SPCS själva har lite samma problem. Alla har väl nån felaktig faktura eller nåt som inte går att ta bort beroende på att nån tabell är konstig.
I stort sätt använder jag bara Codebase för att läsa ut information som inte är tillgängligt via API:et (t.ex. avtal, staffling på artiklar mm) eller för att just det indexet jag behöver inte är tillgängligt den vägen (t.ex. utskrivna men ej journalförda fakturor).