Jag får inte riktigt rätt på hur man ska lagra datumformat i DB´n. Jag vet att datumen lagras i engelskt format men jag kommer inte riktigt ihåg hur omvandlingen sker. om du skriver 2004-02-26 så funkar det bra... <b>det hade ju varit bra om man kunde lagra datumen i detta format</b> I min INSERT skriver jag CONVERT(DATETIME,040226,112) men då bli det 2010-02-19 i databasen. Tydligen kan man inte skriva så. Ja, jag har skrivit som Micke sa och det funkar men... Tidpunkter (Datum/tid) lagras utan format i databasen. Datum bör matas in med skiljetecken. Om det inte görs i klienten bör det då formateras och korrekt skiljetecken läggas till. Du skall inte påverka formatet vid insert - då blir det fel. Se i stället till att ta hand om det när det skall presenteras. Du skrev, 112, prova även 23, så gör jag när jag bara vill ha åååå-mm-dd i utdatat. Ett annat alternaiv är ju att låta klienten konvertera datumet för visning, det brukar vara det bästa, med take på lokalisering av program...Lagring av datumformat i SQL 2000
Från klient sidan skriver jag in ex 040226 och det hade ju varit bra om man kunde lagra datumen i detta format också, dvs slippa att hålla på att "converta" hit och dit.
/MartinSv: Lagring av datumformat i SQL 2000
vilket datum är 040305 ?
vi tycker 3 maj, ni tycker 5 mars, och de tycker 3 april eller maj eller...Sv: Lagring av datumformat i SQL 2000
Formateringen har inget med lagringen att göra, datumen lagras alltid på samma sätt oavsett hur du formaterar det vid visning. Du får alltså ställa in i din applikation hur du vill visa datumen, som standard brukar det vara i det formatet som operativsystemet är inställt att visa datum.
/JohanSv: Lagring av datumformat i SQL 2000
Så , vilket sätt är det bästa att skriva vid INSERT ?Sv: Lagring av datumformat i SQL 2000
när jag tidigare använde mig av SQL Server 7 så omvandlades datum till amerikanskt format mm/dd/yyyy. Vad är anledningen till att det inte gör det nu ?Sv: Lagring av datumformat i SQL 2000
Sv: Lagring av datumformat i SQL 2000
Sv: Lagring av datumformat i SQL 2000