Hej alla! Är det någon som vet vad det är för fel på denna kod. Jag har skapat en ODBC anslutning till databasen men när jag ska köra så kommer ett felmeddelande Jag har kollat om jag har tryckfelsnissar men kunde inte hitta några kan jag ha gjort fel när jag försökte länka till min databas?? Det finns tre typer av DSN: Användar DSN, System DSN och FIL DSN. Du skappar alla dessa tre från "Datakällor (ODBC)" Vilket ligger under Administrera på Kontorollpanelen. "Datakällor (ODBC)" motsvarar varje DSN typ av en flik. Lägg till din datakälla under System DSN fliken. Hej! Jag har lagt till under System dns. "Namn på datakälla" har jag döpt till shop vilken jag har hänvisat till i min kod. Själva databasen (filen) heter kunder.mdb. Hej, Nu när görgen påpekar det ser jag at du stavat fel. Det skall ju var Det heter DSN - Data source name.accsess
som ser ut så här:
Run-time error -2147467259(80004005)':
[Microsoft][ODBC Driver manager] Data source name not found and no default
driver specified.
min kod ser ut så här:
Private Sub cmdRun_Click()
Dim dbshop As New ADODB.Connection
Dim rstResult As New ADODB.Recordset
Dim strResult As String
Dim intCol As Integer
cmdRun.Enabled = False
dbshop.Open "dns=shop" HÄR TAR DET STOPP
Set rstResult = dbshop.Execute(txtSQL.Text)
strResult = ""
While Not rstResult.EOF
For intCol = 0 To rstResult.Fields.Count - 1
strResult = strResult & rstResult.Fields(intCol) & vbTab
Next intCol
rstResult.MoveNext
strResult = strResult & vbCrLf
Wend
txtresult.Text = strResult
rstResult.Close
dbshop.Close
cmdRun.Enabled = True
End Sub
KAn någon Hjälpa mig vore jag tacksam
MVH MattiasSv: accsess
När jag konfigurerade på Administrationsverktyg/ODBC så valde jag System DNS i "namn på datakälla" så skrev jag shop "Beskrivning" har jag lämnat tom på "markera" i Databas så markerade jag databasens namn. Systemdatabas har jag lämnat som ingen.
Kan det vara något här som spökar??
MVH MattiasSv: accsess
Sv: accsess
kunder.mdb har jag gjort så här med, Databas markera, sen har jag markerat kunder.mdb så att denna syns.
Beskrivning har jag lämnat orörd (tom).
Systemdatabas har jag lämnat som "ingen".
Förstår jag fel ??
Mvh MattiasSv: accsess
prova med <code>dbshop.Open "shop"</code> istället för som du skrivit <code>dbshop.Open "dns=shop"</code>.
Felet får du eftersom ditt program letar efter en DNS som heter "dns=shop" istället för bara "shop".
//JörgenSv: accsess
DNS står ju för Domain Name Server. Vilket anropas för att kola upp IP numret för en domän t.ex. www.sunet.se.
;o)