SQL Server 7.0 Vad är det för radnummer du vill ha? Exempel: Andreas missade en order by så de kommer i ordning men det är lätt fixat. JAg missade inte. Ansåg bara att det inte behövdes i mitt exempel. Ju med kod man lägger i ett exempel desto svårare blir det att finna vad som är relevant.Radnummer`?
Jag skulle vilja en sql-fråga där jag får med radnummer som ett fält i resultatet.
Typ:
<code>
SELECT [rownumber] AS rad,* FROM tabell
</code>
Är detta möjligt?Sv: Radnummer`?
SQL Server har inte, som andra databaser kanske har, ett radid för varje rad. Det skall du själv fixa med Primärnycklar. Det finns inga tecken på att detta skulle börja finnas i SQL, just eftersom man med god design inte behöver detta.
/mickeSv: Radnummer`?
<code>
SELECT (SELECT Count(*) FROM Orders As Sub WHERE Sub.OrderID <= Main.OrderID) As Rad, [OrderID], [CustomerID], [EmployeeID], [OrderDate], [RequiredDate], [ShippedDate], [ShipVia], [Freight], [ShipName], [ShipAddress], [ShipCity], [ShipRegion], [ShipPostalCode], [ShipCountry]
FROM Orders As Main
</code>Sv: Radnummer`?
<info>
SELECT (SELECT COUNT(*) FROM shopproduct p2 WHERE p2.productid <= e.productid) AS rownumber,
productid, productname
FROM shopproduct e
ORDER BY productid
</info>
Du bör har primarykey på productid så productid är unikt- annars bli det fel.Sv: Radnummer`?
Jag tror inte man vill visa ett reslutat efter en täknare. Man sorter nog då på t.ex. kunder på deras namn.
Om man vill sorter på något annat än primärnyckel krävs det att man istället jämför det i underfrågan oxå för att den skall retunera rätt antal.
<info>
SELECT (SELECT COUNT(*) FROM shopproduct p2 WHERE p2.productname <= e.productname AND p2.productid <= e.productid) AS rownumber,
productid, productname
FROM shopproduct e
ORDER BY productname
</info>
I denna SQL sats sorterar jag urvalet efter productname. Då bör jag även inkludera det i whersatsen.
För man skall ju räkna hur många poster som ligger innan aktuell post. Jag lägger även in en kontrol på primärnyckeln, om det skulle finnas poster med samma productname.
Föresten, godmorgon. Klockan är ju faktist 4. ;o)