Halloj! Du får nog skicka med en installationsanvisning på hur man sätter upp en MySQL databas på den pc man skall köra applikationen på. Access är ingen äkta databas utan mer en databashanterare och skulle faktiskt lika gärna kunna vara en excelfil eller ett semikolonseparerat textdokument. MySQL och SQL-Server är databasmotorer och skiljer sig därför. Precis som Pelle säger, hänger det lite på hur omfattande din applikation är. Är det ett hobbybygge som inte kommer ha många samtidiga användare, går det bra med excel, textfil, även om MS Access är lite smidigare och bättre påminner om en DB, men för program spelar det mindre roll, bara de vet hur och var de ska hämta postinfon, därför är ADO fantastiskt i det hänseendet, den bryr sig nämligen inte om vilken slutprodukt du använder för datalagring, för jobbar du med ADO ser de alla likadana ut, mer eller mindre, funktionsmässigt alltså. Med risk för att jag sticker ut hakan för långt.Databaser för applikationer
Detta kanske är en dum fråga men...
Jag håller på och skapar en applikation (i C#) som skulle vara kul att distribuera senare. Applikationen använder sig av en databas. Nu är min fråga:
När man arbetar t.ex. med mySQL som databas så anger man ju i koden en viss provider samt den connection som innehåller referens till databasservern (kontrollpanelen, administration, ODBC-källor)
Hur funkar det i så fall när man skapar en installer för sitt program och hur får man liksom med själva databasen?
Ett annat exempel är ju Access-databas. Där skickar man ju helt enkelt med en fil och i koden en referens till den filen, utan att man behöver in i ODBC-inställningarna på den lokala datorn.
Kan man alltså skapa en applikation med en mySQL databas ungefär på samma sätt som man skapar en applikation som använder en accessdatabas, d.v.s. som inte behöver en server att koppla emot och ingen koppling i ODBC inställningarna.
Det kanske är svårt att förstå vad jag menar. Om jag tar ett exempel... Tänk en applikation, t.ex. en ordbok. Ordboken använder sig av en mySQL-databas. När man programmerat ordboken färdigt så vill man ju kunna skapa en installer för denna som inte kräver mer av slutanvändaren än att denne klickar på setup-filen. Kan man göra detta med andra databaser än Access?
/J Sv: Databaser för applikationer
Dock finns det en gratisversion av MS-SQL som då är en riktig databas och kan användas för installationer automatiskt och heter MSDE, Microsoft SQL Desktop Engine. Denna kan läggas i installationspaketet som sedan via batchfil installeras och sätts upp per automatik.
Mer om MSDE kan du läsa på http://www.microsoft.com/sql/msde/Sv: Databaser för applikationer
Access är att förslå om det är en desktop app med ringa krav. Behöver du mer prestanda och prestation för din desktop app, är det antingen MySQL eller MSDE som är valet, är din app större och kommer att användas i nätverksmiljö bör man fundera på att inte installera en SQL Server eller Oracle, men då pratar vi om gigantiska tjofräs apps.
Ruskigt enkelt förklarat... av det man kan läsa mellan raderna är nog MS Access databas det bästa för din app.Sv: Databaser för applikationer
<Access är ingen äkta databas
Vi måste nog skillja på om man använder sig av "databasen" dvs mdb filer eller gränssnittet Access.
Access ären relationsdatabas, och i de flesta fall väldigt duktig sådan.
Jag vill t o m säga att den klara de flesta kraven som amatör/hobby-byggare ställer.
Att gå över till SQL-server eller MySQL är ju kanon förstås, men enkelheten att koppla/använda sig av Access gör att det är ett väldigt bra alltenativ.
Förslaget att använda sig av en kommseparerad textfil eller excell kan ju gå, om du enbart använder dig av en tabell. Så fort du vill ha flera tabeller, och därmed relationer med varandra, så försvinner det alltenartivet.
Detta är bara min uppfattning, och risken är väll som vanligt att jag får många mothug på detta, men min erfarenhet säger mig att detta är rätt tänkt.