Jag har tre tabelelr i Access, Kunder Order och Varor. De skall kopplas så att Kunder.KundID=Order.KundID och Order.VaruID=Varor.VaruID Jag hade gjort såhär istället... Nä det funka inte heller. När jag bantar ner till den enklaste formen funkar det Bra exempel på varför konventionen tblNamn kan vara bra att använda sig av ibland! ;) JA även en blind höna hittar ett korn ibland!SQL fråga
Varför funkar inte denna SQL som jag kör i VB.Net och tilldelar en DataGrid resultatet
Sql = "SELECT Kunder.*, Varor.Pris, Order.Varukorg FROM Kunder, Order, Varor WHERE Kunder.Namn LIKE '" & varKund & "' AND Kunder.KundID=Order.KundID AND Order.VaruID=Varor.VaruID"Sv: SQL fråga
Vad är det som inte funkar?
<code>
SELECT Kunder.*, Varor.Pris, Order.Varukorg
FROM Kunder INNER JOIN Order ON Kunder.KundID=Order.KundID
INNER JOIN Varor ON Order.VaruID=Varor.VaruID
WHERE Kunder.Namn LIKE '" & varKund & "'"
</code>
/mickeSv: SQL fråga
Sql = "SELECT * FROM Kunder WHERE Namn LIKE '" & varKund & "'"
Samma sak med var och en av tabellerna, det funkar. Men när jag skall koppla ihop dom blir det fel på kodraden
objDataAdapter.Fill(objDS, "resultat")
objDS är alltså mitt DataSet
Felmeddelandet lyder
An unhandled exeption of type 'System.Data.OleDb.OleDbException' occurred in system.data.dllSv: SQL fråga
Jag kom på varför det inte funka när jag blandade in tabellen Order. Det är ju ett reserverat ord i SQL och när en tabell heter Order blir datorn förvirrad.Sv: SQL fråga
Kul att du hittade det! och glad påsk!
/EmmaSv: SQL fråga
Roligt att du skrev denna sista kommentar! Det värmde i hjärtat eftersom jag håller på att lära mig själv så gott det nu går.