Hej Har du även kollat koden med vilken du visar bilden i rapporter och formulär? Hej EmmaAccess. VB6. Bildfält
I en Access-tabell finns bland annat följande fält: Namn (Text) och Bild (ActiveX-object).
Jag vill lägga in en bitmapsbild i fältet Bild men klarar inte av det. Koden ser ut som nedan men funkar inte.
Vad gör jag för fel?
Koden:
rs.Open "select...... osv", db ....etc.... 'Funkar bra
rs.Fields("Namn")="Nisse Vass" 'Funkar bra
rs.Fields("Bild")=loadpicture("C:\BildNisse.bmp") 'Funkar ?
rs.Update
Något händer i tabellen. Fältet Namn visar Nisse Vass och fältet Bild visar texten Lång Binär Data.
Mitt problem är att bilden inte visas i rapporter eller formulär. Bara en tom ruta.
mvh
ChristerSv: Access. VB6. Bildfält
/Emma Sv: Access. VB6. Bildfält
Ja, jag tror det stämmer där. Jag har jobbat vidare sedan jag skrev min fråga och tror mig ha hittat en orsak till bekymren.
Fältet är ju typdeklarerat som ActiveX som det skall vara men när jag läser in bildfilen via VB-koden rs.Fields("Bild")=LoadPicture osv visar fältet sedan texten "Långa Binära Data" och inget visas i den bundna bildrutan.
Om jag däremot i Access gör Infoga-Objekt-Bitmapp-Filnamn, ja då kommer den in ordentligt, texten i fältet säger Bitmap och bilden visas som den skall.
Av allt att döma är koden rs.Fields("Bild")=LoadPicture osv inte den rätta men vad skall man använda i stället????
/Christer