Hej Visa fältet Namn och sortera på alias fältet NamnSortera Det låter som om du skulle kunna använda en "Union All" fråga också. Att använda order by på det sättet är inte giltigt i SQL. Order by måste komma efter sista subselecten i union. Tackar, Detta verkar fungera bra MEN vill att den inte ska visa örjan utan enbart använda detta i sorteringen (ö för att den ska komma sist ) Lars har helt rätt. Det funkar i Access men inte i SQL server. Japp ungefär såhär men vad jag vill är att alla namn med NULL ska sorteras som OM det fanns ett värde som Tex ÖrjanSql funktion för sortering av tomma namn-fält?
ska försöka beskriva mitt problem :)
Har en tabell med kunduppgifter där NAMN kan vara tomt.
På Aspsidan listar jag hela tabellen. Jag skulle vilja ha en funktion i selectsatsen som markerar de tomma namnfälten o sätter dessa som ett "alias" namn som inte visas, med t ex Örjan (för sorteringens skull) MEN på webbsidan ska man inte se detta alias namn ..... hmm, hoppas någon förstod detta bladder :)Sv: Sql funktion för sortering av tomma namn-fält?
I sql:
<code>SELECT Namn AS Namn, isnull(Namn, 'Örjan') as NamnSortera FROM Kund ORDER BY NamnSortera</code>
I access:
<code>SELECT Namn, IIf(IsNull(Namn),'Örjan',Namn) as NamnSortera FROM Kund ORDER BY IIf(IsNull(Namn),'Örjan',Namn)</code>
[EDIT] Apostrofen ' gör att halva kodraden ser ut som en kommentar, men allt ska med :)Sv: Sql funktion för sortering av tomma namn-fält?
<code>
SELECT * FROM Table2 WHERE Namn <>'' ORDER BY Namn
Union All SELECT * FROM Table2 WHERE Namn Is Null;
</code>Sv: Sql funktion för sortering av tomma namn-fält?
Även om det var tillåtet så är det ingen garanti att posterna i den andra select-frågan kommer efter posterna i den första select-frågan.Sv: Sql funktion för sortering av tomma namn-fält?
Sv: Sql funktion för sortering av tomma namn-fält?
Detta borde dock fungera i SQL server och då behöver du inte oroa dig för att det finns något namn som skulle sorteras efter Örjan, tex Östen:
<code>
SELECT TOP 100 PERCENT Namn FROM Kund ORDER BY ISNULL(Namn, CHAR(255))
</code>Sv: Sql funktion för sortering av tomma namn-fält?
Men det "simulerade" värdet Örjan ska inte visas