Hej WHERE Snr LIKE 'S3422-%" För att påpeka en sak att tänka på vid design av databaser så bör inte ett fält innehålla mer än en sak. Dvs Snr i ditt fall består av två delar, gruppnummer och ett löpnummer antar jag. Dessa borde hamnat i två olika fält. Det har löst sig ja :) Det är väl ingen stor arbetsinsats?Går det att ta ut del av sträng i SQL?
Jag har plockar ut ett S nummer ur en tabell via denna SQL
SQL = "SELECT * FROM tblFordon where Snr='S3422-340211';
Nu undrar jag om det via SQL bara går att plocka ut den första delen eftersom den utgör ett grupp nr, det finns alltså fler S nummer som börjar på S3422.
Så istället för att få fram ett fordon så får jag fram alla fordon i gruppen S3422.
Jag hoppas ni förstår vad jag menar.Sv: Går det att ta ut del av sträng i SQL?
http://www.1keydata.com/sql/sqllike.htmlSv: Går det att ta ut del av sträng i SQL?
När man i början konstruerar en databas gör man antaganden, som senare visar sig vara felaktiga. Ex att lagra postnummer och postort i samma fält. Vanligt att göra detta, men när det uppstår behov av att söka på alla poster i postnummer grupper 42 XXX till 43 XXX där postorten inte är GÖTEBORG så kan det bli problematiskt. Allt går ju att lösa i efterhand med parsefunktioner mm, men lika bra att vara klok i konstruktionen, än vara klok i problemlösandet efteråt.
Hoppas du löste ditt problem ovan :)Sv: Går det att ta ut del av sträng i SQL?
Nu är det så att jag har fått en databas som är byggd så med 1005 poster i sig.
Ville helst inte redigera om allt :-)
Tack för all hjälpSv: Går det att ta ut del av sträng i SQL?
Du gör det med hjälp av fråger. Du kan höja prestandan genom att dela upp det.
Jag föreslår att du skapar en gruptabell med en auto inkrementerande primärnyckel(räknare).