Hej!, ska försöka förklara den suspekta rubriken.. Det låter som du söker en korsfråga: Sorry, tänkte på Access. Inte MS SQL server. Detta är krångligt att göra i SQL. Jag tror att man i lösningen måste Behöver du verkligen gör det i frågan? Vilket språk programmerar du i? Om man känner till alla värden som kan finnas i status-kolumnen kan man nog göra en enklare lösning. Jag har förutsatt att det gäller sql server, och därför räknat med att det är t-sql som ska användas. Tackar för alla svaren och länken! Löste det på annat sätt så jag inte kom på en lösning snabbt. Men nu har jag lite förslag till nästa gånga jag behäver fixa nåt liknande..=)Använda fältnamn i utdata..(MS SQL)
Har en tabel som är uppbyggd typ så här:
ID Status Datum
-- -------- --------
1 Start 2004-04-04
1 Öppnad 2004-04-05
Med ett tiotal olika statusar per ärende/ID.
Det jag vill göra är att skapa en vy som använder statusnamnet som ett nyttfältnamn och en rad per ID med alla statusdatumen, något så här:
ID StartDat ÖppnadDat XXXDat XXXDat osv
-- --------- ------------- -------- -------------
1 20040404 20040405 osv
Hur använder jag fältnamnet som ett alias i ett "SELECT AS"-statement??Sv: Använda fältnamn i utdata..(MS SQL)
TRANSFORM First(Datum)
SELECT ID
FROM Ditt tabellNamn
GROUP BY Id
PIVOT Status;Sv: Använda fältnamn i utdata..(MS SQL)
Att transformera dator på detta sätt på servern är ofta mer lämpligt att göra på klienten. T.Ex. Skapa ett ett anslutningslöst recordset vilket du fyller med data.Sv: Använda fältnamn i utdata..(MS SQL)
[1] använda en temporärtabell för utdata.
[2] stega igenom hela ursprungstabellen med en cursor och
[3] lägga till kolumnerna i temporärtabellen mha sp_executesql.
Lycka till!
/PKSv: Använda fältnamn i utdata..(MS SQL)
Sv: Använda fältnamn i utdata..(MS SQL)
Finns det någon enklare lösning?Sv: Använda fältnamn i utdata..(MS SQL)
//Hagge