Ouch, nu fattade jag.... (Lider med dig) Jag skulle gissa på att det blir nog till att plocka fram någon säkerhetskopia. Faktum är att man inte ska vara så säker på det, har man ingen backup så finns det en liiiiiten chans. Det är ytterst osäkert, men faktum är att Excel ofta sparar undan gammal information, eller "skräp", som det kallas. Om man till exempel gör en replace så att det kommer länkar till externa referenser så kan det ligga kvar gamla referenser om man inte kan ansluta till de nya. Tack för de tips jag fått. Det gick inte... ja, du hade onekligen lite tur med att någon annan hade en säkerhetskopia... ;) eller som min gamla data-lärare sa när han av misstag stängt av strömmen i datorsalen istället för att sätta på fläkten - "Ni har väl sparat och säkerhetskopierat?" Det var en hel del mutter för det var inte alla som sparat den timmens jobb... *s* Men snacka om att jag sparar ofta nu... >>Fråga: varför går det att ångra i alla program utom excel efter man sparat? Varför har du tagit bort din fråga!?!?!? Hur tror du nu att någon annan ska kunna ta lärdom av detta när inte frågan finns kvar? Skriv in frågan igen och sen sätter du tråden som löst.Sv: EXCEL (sjukt viktigt)
Troligtvis är ? ett jokertecken som ersätter alla tecken.
Är databasen sparad så är det nog svårt att ändra tillbaka, tyvärr.
Du kan ju titta i databasen om det finns någon ångra funktion, kanske kan det få tillbaka posterna.
//Anna-KarinSv: EXCEL (sjukt viktigt)
Känner inte till några genvägar efter att ha ersatt alla tecken och sparat...
MvhSv: EXCEL (sjukt viktigt)
Är dock mycket osäker på hur en sådan "upphittning" skulle gå till. En metod för att se om det finns någon chans är att göra så här:
1. Kopiera filen.
2. Öppna kopian, kopiera över informationen (genom att markera allt, dvs. kopiera inte själva bladen) till en ny bok. Se till att få med all information.
3. Jämför storleken på filerna. Den nya kommer förmodligen vara större, och om den är tillräckligt mycket större så _kan_ det finnas kvar information. Du kan därför testa att jämföra filerna binärt. Det finns en liten chans att du kommer åt något.Sv: EXCEL (sjukt viktigt)
Ska göra som Niklas säger nu...
Har fått reda på att det en annan person har en två månader gammal kopia på databasen, så det är inte så illa som jag först trodde.
Tar kanske en 5-8 timmar att fylla igen hålen för dem 2 månaderna...
Fråga: varför går det att ångra i alla program utom excel efter man sparat?Sv: EXCEL (sjukt viktigt)
Eftersom det är bara 5-8 timmars extra jobb så e det lugnt... puuuuh.
Tack för hjälpen.Sv: EXCEL (sjukt viktigt)
Lycka till med återskapandet! =)
/Emma Sv: EXCEL (sjukt viktigt)
[tog bort mitt tykiga svar eftersom det inte var speciellt konstruktivt, men kanske ska man inte spara om man inte är nöjd med förändringen man själv begärt :-). Och jag tvivlar starkt på att Excel är det enda programmet som beter sig så.]Sv: löst...
/JohanSv: löst...
Om frågan finns kvar så finns det chans att andra får nytta av den, på samma sätt som vi har ställt upp och hjälpt dig.
Hjälp andra så får du hjälp själv sen.
//Anna-Karin