Tjo! Jo den frågan var ju helt värdelöst ställd!!! Command i kan vara en OLEDB anslutnings sträng/ODBC anslutnings sträng/En DSN.Databastrubbel - tenta på fredag!!
Sitter här och försöker få ordning på en labb. Handlar om databaskoppling med hjälp av ADO och ODBC.
Först går man in i kontrollpanelen och lägger till databasen där. Sen ska man lägga till en referens till Microsoft ActiveX Data Objects... Så långt är jag med, men sen... Så här öppnas iaf databasen:
...
Set oADOConnection = New ADODB.Connection
oADOConnection.Open (Command)
På något sätt blir (Command) samma som namnet på databasen. Förstår inte riktigt hur den hittar rätt databas. Lade ju visserligen till den som ODBC, men ändå? Vad är egentligen COMMAND för nåt? Och hur blir det om jag skriver en ny applikation som använder en annan databas - hur blir det rätt då?
Lång, dåligt formulerad fråga - sorry. Hoppas nån förstår vad jag menar.Sv: Databastrubbel - tenta på fredag!!
Men testa med att dim:a command1 så att den fattar att det är command1 den ska ha och inte namnet!
Om du tycker det var ett konstigt svar så kolla på frågan! =)Sv: Databastrubbel - tenta på fredag!!
I ditt fall skapade du en DSN i kontrollpanellen. I DSN anger du informationen för ODBC drivrutinen(datbasdrivrutinen) som används för att ansluta till databasen.
När du sedan öppnar anslutningen anger du namnet du angivit på din DSN.
De flesta ordentliga programmerare använder sig av en OLEDB anslutningssträng. Efter som du då inte behöver porta ODBC drivrutinen genom en OLEDB provider.
Har för mig man skriver nåt sånt här för att öppna en DSN:
Set oADOConnection = New ADODB.Connection
oADOConnection.Open "DSN=MyDSN"