Hej. Vad det detta Du ville ha? Jag har testat ditt förslg, men det funkar inte möjligen saknas det någon kod Vad är det som inte fungerar? Hej igen, här kommer ett exempel Hej!Combobox
Jag har gått igenom den förträffliga kursen "Lär dig addera poster till Access-databaser med ADO. Jag vill nu få en datacombobox att visa namnet på den som har det PubId som visas. Använder jag 2 ado-kontroller och sätter egenskaperna, Bound Column, Datasource, Datafield, Listfield och RowSource om jag nu kommer ihåg rätt ur minnet. Försöker jag sätt egenskaperna med kod, får jag felmeddelande om 'member not in collectioin' Kan någon visa med kod exempel gärna med Biblio.mdb som databas.
Tack, jag vet att jag får svar på sveries bästa forum.
mvh
benilSv: Combobox
objRSObject.Open "SELECT Object FROM ObjectsTable"
Set DataCombo.RowSource = objRSObject
DataCombo.ListField = "Object"
//UJSv: Combobox
mvh
benilSv: Combobox
Ett förslag är att 'koda' Din ADO, se ngn av Pelles kurser. Det är ju viktigt att Din Recordset bara innehåller det 'fältet' som Du skall visa.
Option Explicit
Dim objConn As ADODB.Connection
Dim objRS As ADODB.Recordset
Private Sub Form_Load()
Set objConn = New ADODB.Connection
Set objRS = New ADODB.Recordset
objConn.Open "Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.3.51;Data Source=C:\Program Files\Microsoft Visual Studio\VB98\Biblio.mdb"
If objConn.State = adStateOpen Then
objRS.Open "SELECT Name FROM Publishers", objConn, adOpenKeyset, adLockOptimistic, adCmdText
End If
Set DataCombo1.RowSource = objRS
DataCombo1.ListField = "Name"
End Sub
Ja det är OK, men det jag vill göra är att få DataCombo1 att agera som en 'lookup table' dvs när jag bläddrar igenom posterna i tabellen titles så skall Datacombo1 visa rätt namn, likaså när jag lägger till poster så ska jag kunna välja publisist från datacombo1, jag har ej hunnit testa ditt förslag ännu, men så fort jag får tid ska jag göra det. Skönt att någon tar sig tid att försöka besvara frågorna i forumet. Tack.
mvh
benil