Jobbar med en databaslösning för komponentlogsitik vid produktion av olika maskiner. Det är inte för mig klart vad det är för filtersträngar du vill köra och hur din datastruktur ser ut? gör ett försök att förklara ..... Hur stor beräknas databasen bli dvs, ca hur många maskiner, hur ofta dateras den upp och hur sker uppdateringen mvh perVet någon en bättre lösning
Varje maskin har ett antal egenskaper som finns representerade i en orderdatabas.
Min tänkta lösningen är att man har en databas med olika filtersträngar som man kör mot den aktuella maskinens data. Dvs. man har maskinen eller maskinerna i ett recordset och så kör man ett filter mot den och får då poster kvar om villkoren uppfylldes. Var först inne på att skapa Selectsatser i realtid men fann ingen lösning på hur det skulle gå till.
Vet att detta funkar men är hyggligt resurskrävande så jag tänkte någon annan har erfarenhet av denna typ av situation eller kanske har en bättre lösning ändå !Sv: Vet någon en bättre lösning
Sv: Vet någon en bättre lösning
säg att maskinen har följande egenskaper i sin tabell
maskintyp
antal
bredd
höjd
färg
displaytyp
styrsätt
sen har man i en annan tabell med filter
maskintyp
komponentnummer
filter tex. "färg ='Red' AND displaytyp = 'digital'"
action
så det jag gör är att plocka upp en eller flera poster med en och samma maskintyp
plockar upp ett recordset med alla filter som har med just denna maskintyp att göra
loopar sedan igenom filter och sätter dom mot maskinbasen
får man då poster så läggs komponenten till via parameter i action i relation till antalet maskiner
lika klurigt att förklara som att lösa ju .....Sv: Vet någon en bättre lösning