Jag har två variabler, varFoddFran och varFoddTill i en SQL. Variablerna är i textformat. Allt funkar om båda varialblerna har ett värde men inte om någon är Null. Näh det funkade inte. Det är alltså inte NULL i databasen utan jag har två textboxar där man skall skriva in född från och född till i vilken kombination man vill. Det som skrivs hamnar i varFoddFran och varFoddTill. Skriver man inget är det kanske EMPTY som hamnar i variablerna och inte NULL? Hej Min tanke är att slippa IF-satser. Det fullständiga formuläret har många textboxar att fylla i och som blir sökvariabler i samma SQL. Om jag skall täcka in alla kombinationer med tomma och ifyllda textboxar blir det många If-sater. Min tanke är att när en textbox inte är ifylld så skall SQL-satsen bara ignorera den variabeln.Tom variabel i SQL
WHERE PERSON.PNR >= '" & varFoddFran & "%' And PERSON.PNR <= '" & varFoddTill & "%'
Ett värde på varFoddFran och Null på varFoddTill skall ge alla födda från det datumet och varFoddTill och Null på varFoddFran skall ge alla födda till det datumet. Det funkar i ett intervall, alltså om båda variablerna har ett datum.Sv: Tom variabel i SQL
Sv: Tom variabel i SQL
Då skulle man kunna tänka sig en IF sats i LostFocus
If Text1.Text = "" Then Text1.Text = Chr$(32) 'space
mvh
SvenSv: Tom variabel i SQL