Hej! så här då kanske? Hej Daniel! I min exempel har jag bara använt mig utav 1 tabell.. Nä, nu har jag försökt på diverse vis och inget fungerar. Jag får bara Internt serverfel som felmeddelande när jag försöker. Det verkar som om jag får ge upp den tanken. Lena, det exempel du gav, hur skulle det kunna bli någon skillnad mellan DISTINCT på alla kolumner jämfört med att bara ha det på en? Kan du ge något bra exempel? Allt jag kan komma på skulle ge svårigheter att veta vilken man skulle välja från icke-DISTINCT-kolumnen... Hur vill du att resultatet från sql-satsen ska se ut då? Om du radar upp det på ett lika snyggt vis som i ditt första inlägg. (med kolumner och rader) > Jag får bara Internt serverfel som felmeddelande när jag försöker.hämta data med select distinct ur db
Jag vill hämta data ur en db med select distinct och det fungerar fint så länge man vill sortera ut data ur en eller fler kolumner, men hur gör man om man vill hämta data med select distinct ur en kolumn (Namn) och INTE använda sig av distinct i en annan (URL).
Exempel:
URL Namn
------ -------
url.asp kund
url.asp kund
url1.asp kund1
url1.asp kund1
url2.asp kund2
url2.asp kund2
Vänligen
LenaSv: hämta data med select distinct ur db
För MySQL, SQL Server, Postgre
<code>
SELECT DISTINCT tb1.namn FROM tabell tb1,
(SELECT tb2.url FROM tabell tb2 WHERE tb2.namn = tb1.namn LIMIT 1)
FROM tabell tb1
</code>
För Oracle
<code>
(SELECT tb2.url FROM tabell tb2 WHERE tb2.namn = tb1.namn AND rownum = 1)
FROM tabell tb1
</code>
För Access
<code>
(SELECT TOP 1 tb2.url FROM tabell tb2 WHERE tb2.namn = tb1.namn)
FROM tabell tb1
</code>
*Håller tummarna för att allt är rätt....*
/DSv: hämta data med select distinct ur db
Utgår du från 2 tabeller i dina exempel?
Jag har bara en tabell i Access.
Dum fråga kanske, men jag är inte så haj på det här än, tb1 och tb2, vad står det för?
:)
//LenaSv: hämta data med select distinct ur db
tb1 och tb2 är samma tabell (ett slags smeknamn på tabellen 'tabell') men där för att kunna skilja på dom vid where-satsen i sub-queryn (lr vad det heter).
/DSv: hämta data med select distinct ur db
:(
//LenaSv: hämta data med select distinct ur db
Sv: hämta data med select distinct ur db
Sv: hämta data med select distinct ur db
Det hjälper ju om du plockar fram felmeddelandet.
Läs under "Visa felmeddelanden":
http://www.guffa.com/Programming_article.asp?id=2