jag har ett litet problem med normalisering av en databas. Jag skulle nog lösa det genom att ha en tabell för både varugrupper och huvudgrupper. Eller har de en massa olika typer av fält kopplade till sig? Jag tycker Parent = 0 är fel. Eftersom det saknas en post med ID = 0. fast huvudgrupper och varugrupper är helt olika saker så det håller inte..normaliserings problem
här på jobbet har vi följande:
artiklar
varugrupper
huvudgrupper
en artikel _borde_ alltid ha en varugrupp
en varugrupp har alltid en huvudgrupp
so far so good.. där kan man ju lätt relatera artikel till varugrupp och varugrupp till huvudgrupp.
MEN,
ibland kan en artikel ha en huvudgrupp men ingen varugrupp (om den tex inte är färdigregistrerad...varför det går att sälja artiklar som inte är färdigregistrerade är en annan historia....)
så frågan är , är det fult att relatera både huvudgrupp och varugrupp från artikel?
(eftersom det bevisligen blir möjligt att tex sätta att en artikel tillhör varugruppen "öl" som hur till huvudgruppen "alkohol" medans artikeln direkt länkar till huvudgruppen "kött")
den enda lösningen jag kan tänka mig är att man lägger en "empty" varugrupp för varje huvudgrupp
så att artikel alltid bara refererar till en varugrupp..
vad är korrekt sätt att göra det på här?
//RogerSv: normaliserings problem
I vilket fall, om man har det så så blir grupptabellen t.ex.
ID Namn Parent
1 Alkohol 0
2 Öl 1
Om Parent är 0 så är det en huvudgrupp.
Artikeln kan då kopplas till en huvudgrupp och/eller en varugrupp. Om en artikel ska kunna kopplas till flera grupper så lägger man en relationstabell emellan med artikelid och gruppid.Sv: normaliserings problem
Null är ett bättre "värde" för top kategorier.Sv: normaliserings problem
det är massa info på båda som är helt olika.
//Roger