Vad är det för fel på denna SQL? Jag vill gruppera ihop Alla Produktgrupper och få ut summorna av alla andra fält som jag angivit. Men får felmedelande. Jag har för mig att Antal är ett reserverat ord. FÅr fortfarande samma felmess. Jag kör emot ett excel ark ska väl kanske tilläggas också. Kanske beror på det? Prova att skriva u din SQL sats så att du ser vilka värden som du får med och sen att allt är rättstavat. Hade gjort det. Men felet var att en trevlig medarbetare fifflat så jag fått en gammal version av filen. Sånt händer.SQL - Vad är fel?
SELECT ProduktGrupp as PG, Sum(Omsättning) as Om, Sum(Antal) as An, Sum(Rabatt) as Ra FROM [TOTAL$] WHERE ProdLinje = " & rs1("ProdLinje") & " GROUP BY ProduktGrupp
/EmPaSv: SQL - Vad är fel?
Du måste sätta hakparentes runt alla reserverade ord
<code> [Antal] </code>
Likabra att sätta hakparentes runt alla fältnamn så att du slipper råka ut för det problemet och slipper hålla reda på vilka som är reserverade ord och inte.Sv: SQL - Vad är fel?
SELECT [ProduktGrupp] as PG, Sum([Omsättning]) as Om, Sum([Antal]) as An, Sum([Rabatt]) as Ra FROM [TOTAL$] WHERE [ProdLinje] = " & rs1("ProdLinje") & " GROUP BY [ProduktGrupp]
Så ser koden runt om ut.
Dim SQL_ProdLinje As String
SQL_ProdLinje = "SELECT DISTINCT ProdLinje FROM [TOTAL$] WHERE NOT ProdLinje IS NULL"
rs1.Open SQL_ProdLinje, MinCon
Dim SQL_HamtaData As String
Do While Not rs1.EOF
SQL_HamtaData = "SELECT [ProduktGrupp] as PG, Sum([Omsättning]) as Om, Sum([Antal]) as An, Sum([Rabatt]) as Ra FROM [TOTAL$] WHERE [ProdLinje] = " & rs1("ProdLinje") & " GROUP BY [ProduktGrupp]"
rs2.Open SQL_HamtaData, MinCon
Do While Not rs2.EOF
MinCon.Execute ("INSERT INTO [TB ProduktGrupp$] (ProduktGrupp, Omsättning, Antal, Rabatt) VALUES ('" & rs2("PG") & "','" & rs2("Om") & "','" & rs2("An") & "','" & rs2("Ra") & "')")
rs2.movenext
Loop
rs2.Close
rs1.movenext
Loop
rs1.CloseSQL - Vad är fel?
Sv: SQL - Vad är fel?
Felmeddelandet betyder oftast att ett fält inte hittas när man gör sökningen.
//Anna-KarinSv: SQL - Vad är fel?
Tack för hjälpen!