Skulle behöva hjälp med hur man ska lösa en sak . Du behöver visserligen göra en DTS för att köra ett JOB men själva frågan är väl kanske inte riktigt så knepig. Än så länge mycket nyttiga svar. Detta går väl att göra m h a en Cursor. Tyvärr har jag aldrig provat själv... Får lov att tacka alla för de svaren jag fått. Stämmer :)DTS, eller?
Har 2 st datakällor som jag ska hämta ut värden i från reguljärt via ett job eller liknande.
Denna datan som sen hämtas ska kontrolleras ifall den redan finns i den tabellen dom ska in i och finns den redan ska den uppdateras ifall den är ändrad, annars ska den bara föra in en ny post.
Någon som kan hjälpa mig på traven hur jag ska gå tillväga? Speciellt för att kolla row för row ifall datan finns och uppdatera den ifall den är ändrad.
Tacksam för svar.Sv: DTS, eller?
Jag har två databasen på samma maskin DBUse och DBArc.
I DBUse har jag min db som jag använder och DBArc innehåller arkiveringar.
Vad jag vill göra är att lyfta in nya poster i en tabell från DBUse till samma tabell i DBArc.
Proceduren kan då se ut såhär:
insert into
DBArc.dbo.tbl_Customers
Select
*
From
DBUse.dbo.tbl_Customers
Where
DBUse.dbo.tbl_Customers.CustomerId not in
(
Select CustomerId
from DBArc.dbo.tbl_Customers
)
Proceduren skapar jag i DBUse under namnet Archive_NewCustomers
Sen skulle jag göra följande:
- Skapa en ny DTS.
- Lägga till DBUse som datakälla.
- Lägga till en Execute SQL-task.
- Sätta datakälla på "tasken" till DTS:en datakälla.
- Skriva "Exec Archive_NewCustomers" i "SQL-statement.
- Spara.
- Exekvera och känna mig nöjd :)
//Mikael SandSv: DTS, eller?
Men då kommer vi sen till process 2 som är lite jobbigare..
Då ska den gå igenom alla poster som inte är nya o sedan kolla efter en flagga ifall den orginalposten är uppdaterad, så fall köra en update på varje rad.
Hur kör jag det så att den går igenom post för post o uppdaterar ifall den ska det?.Sv: DTS, eller?
lycka till !Sv: DTS, eller?
Ser ut som det enda alternativet , dock det långsammaste blir att lägga allt igenom en DDQ eller just för den uppgiften.
Var tom så bekväm att jag köpte hem MS SQL 2000 DTS Step by step :)Sv: DTS, eller?
Herr Sands alternativ löser antingen nya ELLER uppdaterade rader. DDQ fixar båda.
Cursor (som är långsamt och allmänt o-bra) behövs inte heller, då en DDQ behandlar varje rad för sig (liknande en client-side cursor)
/micke