Hej! Vad händer om du lägger till värdet "desc" eller "asc" ? Nej tyvärr hjälper det inte. Hej! Hejsan,ORDER BY, på text funkar inte. Hjälp?
Jag jobbar mot en MsSql db och vill plocka ut en mängd poster ur en tabell, samt sortera dessa i bokstavsordning efter en kolumn innehållandes text mha SQL frågan:
SELECT *, trlText FROM aTa_allLandTanslat ORDER BY trlText
Men eftersom denna kolumn är i formatet "text" ( är det samma som lagrat i Blob?) så kan jag inte sortera efter dessa värden. Jag får ju då meddelandet :
"...Text, nText data types cannot be used in an ORDER BY clause."
Jag har nu sökt lite här på forumet om detta men inte funnit något vettigt, så;
Har någon en listig lösning på hur jag ska få till detta, ska jag mellanlagra i en Array eller nåt annat?
mvh KrisSv: ORDER BY, på text funkar inte. Hjälp?
/mSv: ORDER BY, på text funkar inte. Hjälp?
Jag tänkte skapa en extra kolumn (som varChar) som kopierar de 20 första tecknen i text-fältet, och sorterar på denna.
..men det är faan en riktigt ful lösning. Nån bättre?Sv: ORDER BY, på text funkar inte. Hjälp?
Nu kan jag visserligen vara Access men två funderingar har jag
1. I Access kan du inte sortera på s k PM-fält, d v s fält som kan ta längre texter än rena text-fält, som bara klarar 50 tecken. Kanske samma?
2. SELECT *, trlText borde väl innebära att fältet trlText kommer med två gånger... och då kanske det inte går att bestämma vilket fält som ska sorteras efter...
Bara någa tankar..
/Lisbeth
aka
LissuSv: ORDER BY, på text funkar inte. Hjälp?
ORDER BY fungerar inte med ntext, text och image.
Det du skulle kunna göra är detta:
<code>
SELECT * FROM aTa_allLandTranslat ORDER BY SUBSTRING(trlText, 1, 20)
</code>
Vilket borde göra det du skriver efteråt, nämligen kontrollera de 20 första tecknen.
SUBSTRING returnerar nämligen en varchar när den får en text-kolumn som parameter (och nvarchar om den får ntext), och denna datatyp är det tillåtet att använda ORDER BY på.
Hoppas detta hjälper dig!