Jag jobbar på en sida där skribenter ska kunna ansluta sig och även läsare ska kunna ansluta sig. Plocka fram papper och penna till att börja med. Papper o penna är bra.. exempel på tabeller/relationer..Hjälp med databas design
Tanken är att skribenterna ska katigorisera sig inom vilket/vilka ämnen dom skriver. Typ Data/IT, Helelektronik, Möbler, Damkläder etc….
Lika så för läsarna. Dom ska kunna lägga till vilka kategorier dom är intresserade av. På så sätt ska läsare och skribenter enkelt hitta varandra.
Men hur gör jag en bra databasdesign som är generell och utökningsbar alteftersom nya kategorier tillkommer.
Några ideer?? Är ingen hejjare på databaser / design. Databasen är en MySQL.
Mycke tacksam för olika förslag på lösningar, ideer och tankegångar om hur jag ska fördela tabeller etcSv: Hjälp med databas design
Skissa på vad som ska ingå i de olika tabellerna.
Några frågor att svara och fundera på:
Ska en skribent kunna skriva inom flera områden.
Ska en läsare kunna prenumerera på flera områden.
Rita gärna upp strukturen och flödet på datan så ser du lättare hur du ska designa databasen, läs även på om normalisering.
Om en skribent ska kunna skriva i flera kategorier så får du en sk n:n relation, dvs många till många och då behövs en till tabell som innehåller skribentID och kategoriID, samma med läsare.
Sen får man då med en SQL sats hämta skribent och kategori från denna tabell.
Lite funderingar från mig.
//Anna-KarinSv: Hjälp med databas design
MEDLEM
MedID
Namn
Skribent (J/N)
KATEGORI
KatID
Namn
SkapadAv
MEDLEM_KAT_INTRESSE 'medlemmars intresse för kategorier
MedID