Om man har ett recordset i asp och vill räkna antalet poster, hur gör man då? beroende på vilken provider och cursor du använder finns det ett par saker du kan prova. Tyvärr funkar det inte riktigt Tror det sak vara "select count(*) as rader from tabel where id = xxx". Skall du räkna med recordcount så måste du som sagt byta default cursorn till en som klarar av det.. annars får du alltid tillbaka -1 Man kan också göra på följande vis(slipper använda loop): Det bästa är att köra frågan genom ett Command.objekt. Då kan man skicka med en variabel i Execute kommandot vilken efter exekvering innehåller RecordsAffected. Fungerar med alla cursortyper. Om det fungerar med Access låter jag vara osagt, men jag blir inte förvånad vilket som...Räkna antalet poster
Måste man göra på följande sätt?
Dim Raknare
rs.MoveFirst
Do Until Rs.Eof
Raknare = Raknare + 1
Rs.MoveNext
LoopSv: Räkna antalet poster
1) rs.recordcount - en egenskap som innehåller antalet rader i recordsettet.
2) rs.open "select count(*) rader from tabel where id = xxx"
vRader = rs.fields("rader")
rs.close
rs.open "select id from tabel where id = xxxx"
- det viktigta är count som är en aggregerande funktion i sql för att räkan rader.. självklart måste nästa sql sats se likadan ut, men byt ut count mot fält ..
3) rs.open "select count(*) rader from tabel where id = xxx ; select * from tabel where id = xxx"
vRader = rs.fields("rader")
rs.nextrecordset
-- Somsagt allt funkar inte på all aproviders.. Kommer inte rikigti ihåg vilka som funkade var men prova dem alla ... Sv: Räkna antalet poster
1) Den returnerar -1
2) jag får felmeddelande: "Syntax error (missing operator) in query expression 'count(*) antal'."
3) Är väl samma som 2:anSv: Räkna antalet poster
/JohanSv: Räkna antalet poster
Det finns en artikel på www.asp101.com ang detta..
//OlofSv: Räkna antalet poster
rst.movelast
x = rst.absoluteposition
men om man vill ha antalet i det inlästa recordsettet så går det ju bra med egenskapen recordcount, dvs:
rst.recordcount
det är mycket möjligt att jag har helt fel...jag är lite groggy idag...iaf rätt ämne :)
/CythSv: Räkna antalet poster