Sitter i idéstadiet med en sajt och undrar hur man bygger en tabell/tabeller för att lagra geografisk information. Vad jag vill ha är en tabell med städer. Städerna ska på något vis ha metadata som talar om vilken position de har. Sedan vill jag kunna göra sökningar där jag utifrån en specifik koordinat (eller annat system) exempelvis listar alla städer inom en radie av 50 km. Jag har byggt en logistiklösning åt en kund. Där använde vi en tredjepartsmjukvara för själva optimeringen av rutter. Adresser angavs i long/lat koordinater och jag tror att det är den lösning de flesta system använder. Var får du tag på dessa long/lat data över städer.Geogragrafiska data (positioner/koordinater)
Är det latitud/longitud (eller vad det heter) man bör titta på och utgå ifrån för att bygga något liknande? Har i övrigt noll koll i ämnet GIS :)
Preleminärt databasval: PostgreSQLSv: Geogragrafiska data (positioner/koordinater)
I din stadstabell bör du ange minst long och lat.Sv: Geogragrafiska data (positioner/koordinater)
Är lite intresserad över detta register.