Hejsan alla! Kom på att jag ju lika gärna kan ställa en fråga till om lite samma ämne: Sammanslagning med nullvärden (SQL-server) Tackar. Fungerar perfekt. :-) *bugar o bockar* Halloj! Det fungerade det med, men med ett fel: det blir en ful fyrkant av CHAR(13) som ju ingår i Enter, men genom att bara skriva CHAR(10) får man inget sånt utan bara ny rad.Radbrytning i Query-SQL
Har ett litet "problem" som jag undrar om man kan lösa:
Jag lägger ihop två kolumner i en fråga i MS Query och skickar resultatet till en tabell i Excel. Men för att få ett snyggare utseende på tabellen så vill jag ha en radbrytning mellan de två kolumnerna. Klart jag kan skriva ett makro som fixar detta efter att uppdateringen körts, men det skulle vara smidigare om det var rätt från början så att säga.
Om någon förstår vad jag frågar efter och har nåt bra svar så skulle jag vara tacksam. :-)
/EE *klurar*En fråga till ...
När jag lägger ihop mina två kolumner i SQL-frågan så får jag resultatet att i de fall något av värdena är Null bli också sammanslagningen Null. Kan man skriva på nåt snyggt sätt i SQL-satsen att om den ena är Null skall bara den andra visas (det är bara en som kan vara Null)?
/EE *flum-SQL*Sv: En fråga till ...
SELECT ISNULL(F1,'') + ISNULL(F2,'') FROM T1
/MagnusSv: En fråga till ...
Då återstår bara första frågan, om den går att lösa.
/EE *lite klokare nu*Löst det.
Listiga EE missade att leta på rätt ställe: kommandot CHAR(10) löste ju allt galant. Tänk så enkelt allt är när man vet ...
/EE *listig när det väl gäller*Sv: Löst det.
Tack i alla fall. Det var ju ändå nåt jag hade missat. :-)
/EE *keep on learning*