Jag har ett formular med en MSFlexGrid, uppbygd som en Dagbok där jag lägger till en ny rad och väljer Person, Projektnummer och arbetade timmar. Gör en for-loop där du går igenom alla rader. Hej Mitt grid går ifrån 0-9 i båda ledderna. Längst till höger har jag däremot två olika kombinerade rubrikkolumner och så även den översta raden. Addera (plusa ihop).......
Jag lägger till en rad till i FlexGriden för att en till Person har jobbat ex. 4 timmar på samma Projektnummer, jag vill nu lägga ihop timmarna som dom här två personerna har jobbat på detta projekt direkt i databasen som TimTotalsumma för detta projekt för att kunna visa på ett annat formulär.
Problemet är att i Dagboks delen så kan det finnas flera Projektnummer...Hur ska jag kunna plusa ihop rätt timmar och samla dom till rätt projektnummer?
Hoppas jag har förklarat så ni förstår, maila mej annars...
/TomasSv: Addera (plusa ihop).......
När du hittar en rad med det datum du är ute efter kontrollera även projnr. Om både stämmer så adderar du bara antalet timmar till din gamla summa.
När du har gjort det kan du skicka ut informationen till databasen...
//EmmaSv: Addera (plusa ihop).......
Datumet är inte viktigt utan det är antal timmar och projektnummer som måste hänga ihop och det är loopen jag behöver hjälp med då jag inte kan så mycket om såna..
/Tomas Sv: Addera (plusa ihop).......
Dim i As Integer, j As Integer, k As Integer
For i = 1 To 8 'går igenom rad för rad
For j = 2 To 8 'går igenom kollumn för kolumn
statistikGrid.col = j 'sätter fokus på en viss cell
statistikGrid.row = (i)
'här skriver jag ett värde i önskad cell
'värdet har jag lagrat i en matris som är uppbyggd på samma sätt som min flexGrid
statistikGrid.TextMatrix(i, j) = lista(j - 1)(i)(1)
'denna rad är beroende av att jag satt fokus som ovan.
statistikGrid.CellForeColor = lista(j - 1)(i)(2)
Next j
Next i
Jag måste tyvärr rusa nu men jag hoppas det löser sig nu!
//Emma