Finns det något sätt att att ange datum i ADO så att det fungerar med flera databaser. Jag brukar ange datum enligt ODBC:s ISO standard: yyyy-mm-dd. Detta har fungerat hittills. Det Micke föreslår är vad MS själva rekommenderar: Jag har läst det där tidigare men jag trodde att det enbart fungerade i SQL server eftersom det står under "SQL Server 2000" på MSDN.ADO och datumformat
Jag har ett projekt där kunden anger en "connectionstring" till en databas som oftast kommer att vara SQLserver men kan i vissa fall vara access.
Det är bara enkla databasoperationer så det är ingen svårt att skriva kod som inte är beroende av databasen förutom då jag skall filtrera på datum.
I access skriver man ju #11/02/2004# medan man i SQLserver skriver to_date('11/02/2004','mm/dd/yyyy').
Om det inte finns något generellt sätt att ange datum hur bär jag mig åt för att veta vilket datumformat jag skall använda?Sv: ADO och datumformat
Exempel: "2004-11-14"
/mickeSv: ADO och datumformat
http://msdn.microsoft.com/library/default.asp?url=/library/en-us/acdata/ac_8_qd_14_3unn.asp
Man bör tydligen även ange att det är ett datum på följande sätt:
<CODE>
select { d '2004-11-14' }
</CODE>
/PelleSv: ADO och datumformat
Menar du att "transact-sql escape clauses" automatiskt översätts av ADO till lämpligt format för den underliggande databasen?